Oog Project

Operatie bij een naar binnen of naar buiten gedraaid onderooglid (Entropion en Ectropion)

Bij een naar binnen of een naar buiten gedraaid onderooglid, kan de oogarts uw ooglid corrigeren met een operatie.

Hoe verloopt de behandeling?

Hier vindt u alle belangrijke informatie over uw behandeling

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

MijnJBZ

Via MijnJBZ kunt u zelf een deel van uw persoonlijke en medische gegevens inzien die in het JBZ over u bekend zijn. Zie ook: Wat kan ik in MijnJBZ zien?

Code OOG-743
Laatste revisie: 5 maart 2024 - 16:01
Hoe verloopt de behandeling?

Gebruikt u bloedverdunners?

Gebruikt u bloedverdunners en heeft u dit nog niet met de arts besproken? Neemt u contact op met de polikliniek Oogheelkunde. U hoort dan wat u verder moet doen. Geeft u ook van tevoren door aan uw arts als u overgevoelig bent voor bijvoorbeeld jodium, verdovingsvloeistof of pleisters.

Afspreken van de operatiedatum

De assistente van de oogarts belt u op om een datum voor de operatie af te spreken.

Bij een operatie aan het onderooglid, krijgt u een plaatselijke verdoving. Daarom hoeft u niet nuchter te zijn.

Vervoer naar huis

Wij adviseren u dringend om niet zelf auto te rijden. Regel daarom iemand die u naar huis kan brengen.

Waar meldt u zich?

U meldt zich op het afgesproken tijdstip bij de polikliniek Oogheelkunde.

De behandeling

De operatie gebeurt met een plaatselijke verdoving. De oogarts geeft u enkele injecties om de huid te verdoven. Vervolgens maakt de arts een sneetje (incisie) in de huid van het onderooglid om deze te corrigeren. De wond wordt na de behandeling gehecht.

De behandeling duurt ongeveer een half uur.

Na de behandeling zal het gebied rond uw oog gezwollen en branderig aanvoelen. Zeker de eerste uren na de behandeling kunt u last hebben van troebel zicht.

Risico's

Complicaties zoals een nabloeding of infectie komen maar zelden voor. Ondanks de operatie kan het entropion en ectropion opnieuw terugkomen.

Naar huis

Na de behandeling mag u meteen naar huis.

In de eerste dagen kan uw oog er gezwollen en blauw uitzien. De ergste zwelling en verkleuring verdwijnen na ongeveer 10 dagen. Uw ooglid kan wel tijdelijk strak aanvoelen. Dit herstelt zich in de loop van een aantal weken meestal vanzelf.

Pas na 3 maanden ziet u het definitieve resultaat.

Adviezen voor thuis

Het is belangrijk dat er de eerste dagen na de behandeling zo min mogelijk druk op uw hoofd komt te staan. Daarom mag u niet teveel bukken, persen of zwaar tillen.

Wanneer u naar huis gaat krijgt u een brief mee waarin verdere leefregels vermeld staan.

Wat doet u bij problemen thuis?

U belt naar het ziekenhuis, wanneer u na de operatie:

• ernstige pijn krijgt in of rondom uw oog;
  • in de eerste uren na de operatie plotseling slechter gaat zien;

U belt tijdens kantooruren naar de polikliniek Oogheelkunde, telefoonnummer: (073) 553 60 60. Buiten kantooruren belt u naar de afdeling Spoedeisende Hulp, telefoonnummer: (073) 553 27 00.

De verpleegkundige maakt voor u een afspraak. Tijdens de controle verwijderen we de pleisters en uitwendige hechtingen.

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, dan kunt u bellen naar de polikliniek Oogheelkunde, telefoonnummer: (073) 553 60 60.