Zorgverlener geeft uitleg aan patiënt over zijn knie

Medicijnen na een heup- of knieprothese

Welke medicijnen krijgt u na een heup- of knieprothese operatie?

Code ORP-047
Laatste revisie: 7 februari 2024 - 14:14
Welke medicijnen krijgt u na een heup- of knieprothese operatie?

Medicijnen na een heup- of knieprothese

Paracetamol

Paracetamol is een pijnstiller die gewoon bij de drogist te koop is. U krijgt 4 keer per dag 2 tabletten paracetamol van 500 milligram (mg). Wees extra voorzichtig met paracetamol wanneer uw lever of nieren niet goed werken en/of als u vaker grote hoeveelheden alcohol gebruikt. U mag dan niet meer dan 2 gram paracetamol (4 tabletten van 500 mg) per dag gebruiken.

Naproxen

Naproxen werkt pijnstillend en ook ontstekingsremmend. U krijgt dit medicijn 2 keer per dag. Paracetamol en naproxen vullen elkaar meestal aan. Samen hebben ze een sterkere werking dan los van elkaar. Wees extra voorzichtig met naproxen wanneer uw lever of nieren niet goed werken, als u vaker grote hoeveelheden alcohol gebruikt of wanneer u al maagklachten heeft.

Naproxen valt onder de groep medicijnen die ‘NSAID’s’ worden genoemd. Het is belangrijk dat u altijd een maagbeschermer gebruikt wanneer u een NSAID slikt. Zie hiervoor het medicijn ‘Omeprazol’.

Omeprazol

Omeprazol is een maagbeschermer die altijd wordt gegeven als u een NSAID, zoals naproxen, diclofenac of ibuprofen, moet gebruiken. NSAID’s kunnen namelijk bijwerkingen hebben als irritatie aan het maagslijmvlies. Dit kan tot een maagbloeding leiden. Om dit te voorkomen, krijgt u ’s morgens 1 tablet omeprazol. Het is belangrijk om de tablet niet te vermalen of op te lossen in water. U moet de tablet in 1 keer door slikken. Gebruikt u al een maagbeschermer of kunt u de tablet niet goed 1 keer doorslikken? Dan kan er soms worden afgesproken dat u een andere vorm van omeprazol krijgt.

Oxynorm / Oxycodon

Oxynorm en Oxycodon zijn zogenaamde ‘opiaten’ en hebben een sterkere pijnstillende en verdovende werking. U krijgt standaard 2 keer per dag oxynorm/oxycodon kortwerkend. Oxynorm langwerkend wordt alleen gegeven wanneer u veel pijn heeft en een pijncijfer hoger dan 4 aangeeft. Oxynorm/oxycodon kortwerkend mag maximaal 6 keer per dag gegeven worden. Tijdens de opname krijgt u steeds minder van deze medicatie als uw pijnklachten dit toelaten. Meestal worden ze gestopt wanneer u naar huis gaat. Let op! Overleg met de arts of u dit middel mag gebruiken wanneer u lijdt aan de chronische darmontstekingen colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn.

Movicolon (Macrogol)

Opiaten kunnen een verstoppende werking hebben in de darmen. Daarom krijgt u 1 keer per dag een zakje Movicolon. Dit is een poeder dat u oplost in water en opdrinkt. Het maakt de ontlasting zachter.

Middelen om het risico op trombose te verkleinen

Trombose is het ontstaan van bloedstolseltjes in de bloedvaten. Dit is gevaarlijk. Als een bloedstolsel een bloedvat afsluit, kan dit leiden tot een trombosebeen, een longembolie, een hart- of een herseninfarct. Na de operatie heeft u een verhoogd risico op trombose. Nadroparine en rivaroxaban (Xarelto) zijn medicijnen die worden gegeven om de kans op trombose te verkleinen.

U krijgt na de operatie 1 keer per dag een spuitje met Nadroparine in de buik. Dit krijgt u zo lang u opgenomen bent in het ziekenhuis. Dit medicijn stopt als u met ontslag gaat. In de plaats hiervoor komen tabletten rivaroxaban. U neemt thuis na ontslag 1 keer per dag 1 tablet rivaroxaban. U neemt de tablet in bij het avondeten.

U krijgt in totaal 4 weken medicijnen tegen trombose.

Belangrijk!

• Neem contact op met het ziekenhuis als er vocht uit de wond langs de pleister lekt, of als de pleister los laat.
  • Neem contact op met het ziekenhuis als u last heeft van bijwerkingen van de rivaroxaban: bloedingen, huiduitslag of hartkloppingen.

Het afbouwen van de medicijnen tegen de pijn

Na ontslag blijft u thuis doorgaan met paracetamol, naproxen en oxycodon tegen de pijn en met omeprazol als maagbeschermer.

U zult merken dat u steeds minder pijn krijgt. U heeft dan minder pijnmedicatie nodig. Het is belangrijk om de pijnstillers langzaam af te bouwen en niet opeens te stoppen. Omdat u een bepaald niveau van de medicijnen in het bloed heeft opgebouwd, zou u ineens veel pijn terug kunnen krijgen als u plotseling stopt met innemen van deze medicijnen.

Bij het afbouwen kunt u het beste beginnen met de zwaarste pijnstiller: oxycodon. Neem bijvoorbeeld in 1 tablet in plaats van 2 tabletten. Als dit goed gaat kunt u stoppen met het innemen van de oxycodon. Daarna kunt u op dezelfde manier de naproxen afbouwen (als u dit gebruikte). Als u geen pijn meer heeft kunt de naproxen helemaal stoppen. U stopt op dat moment ook met de omeprazol.

Daarna begint u met het afbouwen van de paracetamol. Laat eerst de tabletten van 12.00 uur weg. Daarna die van 17.00 uur, daarna die van 22.00 uur en tot slot die van 7.00 uur. Wanneer u weer pijnklachten krijgt, gaat u terug naar de vorige stap.

Lees de bijsluiter

Informatie over mogelijke bijwerkingen van uw medicijnen kunt u lezen in de bijsluiter.

Stel uw vragen gerust aan de verpleegkundige. Heeft u vragen als u weer thuis bent? Dan kunt u deze aan uw huisarts stellen.