‘Schepping der Aarde’ en ‘Het Oude en Nieuwe Jeruzalem’

Voor de kapel van het voormalige Carolus ziekenhuis in ’s-Hertogenbosch is Marius de Leeuw destijds benaderd om een ontwerp te maken voor twee grote gevelramen in glas-in-lood.

kunstwerk-het-oude-en-nieuwe-jeruzalem-marius de Leeuw.jpg

Na de sloop van dit ziekenhuis was de tweede bestemming van de glas-in-loodwanden de Maria Regina kerk in Boxtel. Na de sloop van deze kerk (2003) zijn de glas-in-loodwanden bij een sloopbedrijf beland. Na een tip zijn deze panelen in 2006 via internet door het ziekenhuis aangekocht voor de nieuwe kapel van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. In opdracht van het Jeroen Bosch Ziekenhuis zijn alle panelen digitaal gefotografeerd en is er een inventarisatie gemaakt van de conditie van de panelen door beeldend kunstenaar Agnes Bomers (secretaris kunstcommissie), voormalig projectmedewerker Nieuwbouw. Een deel van de panelen is gerestaureerd en hergebruikt in de nieuwe kapel. De niet gebruikte panelen zijn opgeborgen.

‘Schepping der Aarde’ (1965)

In het grote gevelraam aan de Zuidzijde van de kapel zijn glas-in-lood panelen te zien uit het oorspronkelijke raam ‘De Schepping der Aarde’ uit 1965. In samenwerking met de architect van de kapel is een uitsnede gemaakt uit het oorspronkelijk raam, dat bestond uit 90 panelen. De glaspanelen verbeelden een landschap. De zon schijnt en straalt over een kabbelend riviertje waarin vissen zwemmen. Bomen en gebladerte zijn verbeeld in de groene delen van het glas-in-lood. Laat in de middag schijnt de zon door het glas-in-lood en verschijnt er een prachtig kleurenspel op de wand en de vloer van de kapel.

Stichting Vrienden van de Kapel 1

‘Het Oude en Nieuwe Jeruzalem’ (1965)

In de Mariakapel (rechts naast de ingang van de kapel) zijn 16 panelen te zien uit het voormalige raam ‘Het Oude en Nieuwe Jeruzalem uit 1965. Dit tweede raam was oorspronkelijk getekend en uitgevoerd in het voormalige Carolus ziekenhuis in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch. Dit glas-in-lood is een abstractere weergave.

Over de kunstenaar

Marius de Leeuw (1915-2000) was een bekend Nederlands beeldend kunstenaar. Hij verwierf vooral bekendheid met monumentale glas-in-loodramen en wanddecoraties in uiteenlopende technieken. Deze bevinden zich verspreid over Nederland in vele kerken en publieke gebouwen.

Kunstenaar

Marius de Leeuw

Te zien in de kapel en de Mariakapel tegenover het bezoekersrestaurant Sodexo

Eigendom