aanzicht ingang Jeroen Bosch Ziekenhuis met overkapping

Fundusfoto in opdracht van de oogarts

Een fundusfoto is een foto van het netvlies van uw oog.

Op de (digitale) fundusfoto’s kunnen we alle bloedvaatjes van uw netvlies nauwkeurig beoordelen. Eventuele afwijkingen door bijvoorbeeld suikerziekte (diabetes mellitus), maar ook andere afwijkingen en/of bevindingen in het netvlies worden vastgelegd.

Hoe verloopt het onderzoek?

Hier vindt u alle informatie over het onderzoek

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Code OOG-758
Laatste revisie: 8 februari 2023 - 12:30

Fundusfoto in opdracht van de oogarts

Hoe bereidt u zich voor?

1. Voor het maken van een fundusfoto is het belangrijk dat uw pupillen verwijd en dus groter zijn.
  2. Het kan soms wel enkele uren duren voordat de druppels zijn uitgewerkt en de pupillen weer normaal zijn.
  3. Door de grote pupillen kunt u gevoeliger zijn voor licht, ziet u wazig en kunt u moeite hebben met lezen.
  4. Zolang u wazig ziet mag u niet autorijden en moet u opletten met fietsen. Regel daarom eventueel iemand die u naar huis kan brengen of kom bijvoorbeeld met het openbaar vervoer.
  5. Ook moet u opletten met diepte inschatten, zoals trappen en afstapjes en machines bedienen.
  6. Neem eventueel een zonnebril mee
  7. Heeft u contactlenzen? Neem dan uw houder en vloeistof mee.

Belangrijk!

Een uur voor de afspraak druppelt u BEIDE OGEN 3x met een pauze van 10 minuten. U heeft deze oogdruppels meegekregen.

Neem de overgebleven druppels mee naar het ziekenhuis.

Waar meldt u zich?

In uw afspraakbericht leest u op welke locatie u zich moet melden voor de fundusfoto. U kunt u op de polikliniek oogheelkunde met uw patientenpas aanmelden bij de (gele) aanmeldzuilen op de afdeling

Hoe verloopt het onderzoek?

Tijdens het onderzoek maakt een speciale digitale camera foto’s van uw netvlies. Wanneer de foto wordt gemaakt ziet u een erg felle flits.

Van ieder oog worden 1 of 2 foto’s gemaakt. Het onderzoek duurt ongeveer 10-15 minuten.

De secretaresse maakt voor u een afspraak voor de uitslag van de foto’s. Hierbij wordt de opdracht/het beleid van de oogarts opgevolgd.

In zeldzame gevallen komt het voor dat er een reactie volgt op de oogdruppels. Zo kunt u mogelijk tijdelijk een branderig gevoel in de ogen krijgen. Dit gebeurt dan tijdens de eerste 10 seconden. Vaak helpt goed knipperen na het druppelen al voldoende.

Bij hevige hoofdpijn, duizeligheid en pijn in de ogen kunt u naar de poli oogheelkunde bellen en aangeven dat u in ieder oog 3 x Tropicamide 0.5% heeft gedruppeld.

Heeft u nog vragen? Dan kunt u deze aan uw eigen oogarts stellen.

Bent u onverwachts verhinderd? Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door. Uiterlijk 24 uur van tevoren. Dan kunnen wij in uw plaats een andere patiënt helpen.

Belt u naar: (073) 553 60 60

Maandag t/m vrijdag 8.30 – 16.30 uur