'Met een beetje hulp van de buren, de thuiszorg en het ziekenhuis om de hoek kan ik het nog wel een tijdje volhouden.'

Met de leeftijd van 83 jaar voelt meneer Theo Lenis uit Boxtel dat hij steeds stapje achteruit moet doen, maar hij telt ook zijn zegeningen: “Ik kan nog veel doen wat andere mensen niet meer kunnen.”

Link in Bio - JBZ Dichtbij - Theo Lenis

Meneer Lenis probeert stukjes te lopen, kan nog autorijden en fietst naar zijn afspraken bij de JBZ Dichtbij locatie Boxtel een stukje verderop. “Voor de grotere behandelingen moet ik dan wel naar Den Bosch toe, maar de kleine dingen zoals het druppelen van mijn oog of het spreekuur bij de uroloog kan ik gewoon in Boxtel doen. Dat is ideaal voor me!”, aldus meneer Lenis.

Meneer Lenis heeft een band opgebouwd met de mensen bij de JBZ Dichtbij locatie in Boxtel en Zorgexpertisehuis Liduina. “Mijn vrouw had Alzheimer en werd opgenomen op de gesloten afdeling van Ludiuina, daar is ze zes jaar geweest en ze is anderhalf jaar geleden overleden. De laatste vier jaar van haar leven lag ze alleen nog maar in bed en konden we nergens meer naar toe. Ik kon haar nog wel meenemen naar het restaurant en daar dronken we dan altijd een kopje koffie."

"Dat kopje koffie ga ik daar nog steeds drinken! Iedere keer als ik nu voor een afspraak in het JBZ moet zijn ga ik even naar het restaurant. Ik ken de mensen en de mensen kennen mij … ik heb er nog net geen eigen stoel. Het is een soort totaalpakket wat altijd goed voelt. Ik voel me goed geholpen in de prachtig verbouwde locatie van het JBZ en ga daarna even door naar het restaurant voor de sociale contacten."

"Zo’n kleine locatie maakt het allemaal wat intiemer en gemoedelijker. Het is fijn om zo alles in de buurt te hebben. Ik heb een zoon die goed voor me zorgt, maar die heeft ook een eigen leven en gezin dus daar wil ook niet iedere keer een beroep op doen. Als ik dan nog zelf naar het ziekenhuis in Boxtel kan, er een goede ‘sociale controle’ is van mijn buren en de zorgverleners van het ziekenhuis de thuiszorg zo goed voor mij zorgen, dan kan ik het nog wel een tijdje volhouden.”

JBZ Dichtbij

Dagelijks komen honderden mensen voor zorg naar ons ziekenhuis in 's-Hertogenbosch, maar voor veel mensen is het - om verschillende redenen - ook fijn dat er locaties dichter bij huis zijn. De JBZ locaties Boxtel, Drunen, Rosmalen en Zaltbommel heten sinds kort “JBZ Dichtbij” locaties.

Lees meer verhalen over JBZ Dichtbij

Laatste revisie: 28 oktober 2022 - 16:49