Green Team IC

'Door kleine veranderingen werken we al duurzamer'

Wij zijn Germaine Schreurs en Hester van Stiphout. Wij werken als IC verpleegkundigen in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). Samen maken wij onderdeel uit van het Green Team IC en werken we aan duurzamere zorg. Werken in de zorg is bijzonder omdat elke dag anders is en wij houden allebei van acute situaties. In onze vrije tijd houden we van reizen en het vieren van Carnaval.

Wij zetten ons in voor Green Team IC omdat… een gezonde omgeving zorgt voor gezonde mensen. Een ziekenhuis moet daarom een duurzame omgeving zijn, waar het milieu zo min mogelijk wordt belast en waar maximaal aandacht is voor gezondheid. Wij schrokken toen we leerden dat de gezondheidssector verantwoordelijk is voor 7% van alle jaarlijkse CO2-uitstoot in Nederland. Hier willen wij verandering in brengen.

Zo omschrijven wij ons Green Team IC… ons team is zeer actief, divers en multidisciplinair. Dit is ook echt het succes van ons team. Door met verschillende mensen te werken kom je tot de creatiefste oplossingen en heb je meteen de juiste groep mensen aan tafel om alles te regelen. Ons advies aan toekomstige Green Teams is om je team zo breed mogelijk te bezetten. Zo heb je alle benodigdheden in huis.

Bijzonder aan het Green Team IC is… dat we met kleine stapjes al heel veel kunnen bereiken. Verduurzamen zit ook in de kleine dingen. Wij hopen dat we afdelingen kunnen motiveren om ook aan de slag te gaan met duurzaamheid. Samenwerken met andere teams werkt enorm motiverend. Zo breidt de olievlek zich steeds verder uit.

De komende tijd werkt ons Green Team aan… nieuwe duurzame projecten die bij de IC passen, zoals het terugdringen van celstofmatjes gebruik en het invoeren van wasbare isolatieschorten.

De grootste uitdaging bij verduurzamen is… een nieuwe manier van werken ‘normaal’ maken. Bijvoorbeeld het: reduceer, hergebruik en recycle principe. Dit vraagt om goede uitleg. Bij reduceren gebruik je minder producten door producten bijvoorbeeld te delen met meerdere afdelingen. Door producten te hergebruiken heb je minder nieuwe producten en grondstoffen nodig. Bij recyclen kijk je hoe (delen) van producten duurzaam verwerkt kunnen worden. Als iedereen dit weet en toepast, hebben we al een stap gezet.

Wij gaan met deze uitdaging om door… altijd samen te werken, kleine stapjes te blijven zetten en ons enthousiasme voor duurzaamheid uit te stralen en collega’s te motiveren. Zo wordt duurzaam werken iets van ons allemaal.

Wij zijn het meest trots op… ons team. Iedereen is enthousiast en zet zich actief in voor duurzaamheid in het JBZ.

Wat wij nog willen zeggen… van sinterklaas hebben alle collega’s op de IC een eigen koffiemok gekregen. Zo hoeft de vaatwasser minder vaak aan. Zo zie je maar, verduurzamen zit óók in de kleine, alledaagse dingen.

Ontmoet de Green Teams

Een gezonde omgeving zorgt voor gezonde mensen. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis werkt hard om te verduurzamen en een groen ziekenhuis te zijn. Onze Green Teams zijn de drijvende kracht achter de verduurzaming. Ze stellen zich graag voor.

Lees de Green Team verhalen
Laatste revisie: 4 april 2024 - 14:37