Covid Thuis: thuis smaakt de koffie toch echt het lekkerste

Covid Thuis, thuis herstellen van corona, onder begeleiding van huisarts èn het JBZ. Al meer dan tachtig patiënten konden inmiddels op deze manier eerder uit het ziekenhuis naar huis. Voor patiënten is het veel prettiger bij hun naasten te zijn en in hun vertrouwde omgeving. Het is bij andere ziekten aangetoond dat dit het herstel kan bespoedigen. De intensieve samenwerking tussen het ziekenhuis en het zorgnetwerk maakt dit mogelijk. Zo ook voor de heer Versteeg (84). In dit artikel deelt hij zijn verhaal.

Covid thuis - het verhaal van de heer Versteeg

Ik dacht: ‘nu kan het niet meer fout gaan’

“Hoe ik corona heb gekregen? Op een bepaald moment zijn wij bij mensen op de koffie geweest en die bleken later corona te hebben. Ik denk dat ik het bij hen heb opgelopen. Ik heb COPD dus ik ben een makkelijk slachtoffer voor het virus. De laatste keer dat ik bij de huisarts was, kreeg ik een zuurstofmeter mee en toen merkten we dat het niet goed ging. Op een gegeven moment zei de huisarts dat ik beter naar het ziekenhuis kon gaan. Ik werd direct opgenomen. Dat was een prettige en veilige ervaring omdat ik me omringd voelde door zorg. Ik dacht: ‘nu kan het niet meer fout gaan’.

Met alle liefde verzorgd

Ik woon nu 28 jaar met mijn partner in een eigen huis in een groene omgeving. ’s Ochtends zit ik aan tafel met mijn krantje en geniet ik van de natuur om me heen. Dat geeft elke dag weer vreugde. Toen ik na vijf dagen hoorde dat ik naar huis mocht met zuurstof vond ik dat dan ook prima. Als het ziekenhuis zegt ‘u mag naar huis’, dan weet ik dat het kan. Ik wilde bovendien heel graag naar huis en mijn partner vond het geweldig dat ik weer thuis kwam.

Alles wat ik nodig had om te herstellen, werd thuis gebracht; een grote tank zuurstof en twee kleine bommetjes voor als je mobiel was. Ik ben nu ongeveer twee weken van de zuurstof af. Mijn partner heeft ook corona gehad en is daar gelukkig goed uitgekomen. Zij heeft me met alle liefde verzorgd. Om aan te sterken, maken we iedere dag een wandeling van een half uur.

Ik ben in ieder geval heel tevreden en geef een pluim aan de artsen en vooral aan de verpleegkundigen van de corona-afdeling vanwege hun tomeloze- en liefdevolle inzet.”

Zorg dichtbij

De behandeling die patiënten met corona in het ziekenhuis krijgen, kan onder bepaalde voorwaarden ook goed en veilig thuis worden gegeven, onder begeleiding van de huisarts. Patiënten krijgen een behandelplan op maat en een vast contactpersoon bij wie zij terecht kunnen met vragen, ook thuiszorg en mantelzorg Farent bieden ondersteuning waar nodig. De gezondheid van patiënten wordt 24/7 op afstand in de gaten gehouden via telemonitoring, waarbij patiënten zelf hun waardes meten en doorgeven via een app aan het monitoringscentrum in het ziekenhuis. Mocht er een alarmerende situatie zijn, neemt het monitoringscentrum contact op met de huisarts. Na afloop van de behandeling is er een nazorgtraject bij de longarts.

Je kunt nergens beter herstellen dan thuis

Longarts Rein van Rijswijk: “Iedereen doet hier uiteraard  zijn best maar het is toch fijner om thuis te zijn. Soms vinden mensen het een beetje spannend om naar huis te gaan, maar de uitkomsten zijn heel positief en uiteindelijk zijn alle patiënten heel blij. En als de medische behandeling hetzelfde is, kun je nergens beter herstellen dan thuis, bij je naaste.”

Ook huisartsen merken dat patiënten het fijn vinden om thuis te zijn.  “Thuis herstellen gaf mijn patiënt weer moraal. In het ziekenhuis is herstellen emotioneel vaak zwaar, zeker als je er al even opgenomen bent. Het idee dat je naar huis mag geeft dan vaak een enorme boost. De patiënt ervaart de vooruitgang dan ook echt”, aldus Tom Doorakkers, huisarts in Boxtel.

Jbz Thuis

“Thuis smaakt de koffie het lekkerst.” Dagelijks komen honderden mensen voor zorg naar ons ziekenhuis. Maar voor veel mensen is het prettiger om thuis bij hun naasten zorg te ontvangen. Door thuismonitoring kunnen mensen thuis hun gezondheidswaarden meten en via een app op hun telefoon doorsturen naar hun zorgverlener in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ).

Lees meer verhalen over Jbz Thuis
Code JBZ-028