Headerafbeelding
Kersenbloesem in de binnentuin
Behandeling

Tips en adviezen voor een goede nachtrust

De behandeling van slapeloosheid bestaat vooral uit praktische slaapadviezen, uitleg en geruststelling en/of begeleiding door de psycholoog. 

Hoe kunt u de kwaliteit van de slaap verbeteren?

Code SWC-005a
Laatste revisie: 19 november 2020 - 09:12
Hoe kunt u de kwaliteit van de slaap verbeteren?

Tips en adviezen voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is net zo belangrijk voor uw gezondheid als goede voeding en regelmatige lichaamsbeweging. De volgende adviezen kunnen u mogelijk helpen de nachtrust te verbeteren.

Goede verdeling van slapen en wakker zijn

  • Houd regelmatige tijdstippen aan van naar bed gaan en opstaan. Dit ritme moet u ook in het weekend aanhouden.
  • Blijf ’s morgens niet in bed liggen als u wakker bent.
  • Probeer overdag niet te slapen. Als u niet zonder middagslaap de dag kunt doorkomen, doe dat dan het liefst korter dan 30 minuten en voor 15.00 uur en het liefst niet in bed.
  • Ligt u langer dan 20 minuten wakker in bed? Ga dan uit bed en ga pas weer terug naar bed als u zich slaperig voelt.

Slaapomgeving

  • Zorg voor een frisse en rustige slaapkamer, een goed bed en een omgeving met zo min mogelijk geluid. Eventueel kunt u oordopjes gebruiken.
  • Gebruik uw bed alleen voor slapen en vrijen en niet om te lezen, te werken, te computeren of TV te kijken.
  • Draag geen knellende kleding tijdens de slaap.

Lichaamsbeweging

  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Doe dit vooral ’s ochtends en ’s middags.
  • Doe ten minste 2 uur voor het slapen gaan niet aan sport. Door sporten wordt uw lichaam actief en warm. Voor het slapen moet het lichaam juist afkoelen.

Ontspanning

Probeer u zowel geestelijk als lichamelijk te ontspannen voordat u naar bed gaat. Bijvoorbeeld door:

  • een ontspannend boek of blad te lezen;
  • drinken van kruidenthee;
  • een warme douche of bad te nemen;
  • vermijd inspannende activiteiten of intensieve gesprekken vlak voor het slapen gaan.

Slapen in stabiele zijligging

Wij raden u aan om in stabiele zijligging te slapen, omdat slapen op de rug voor sommige mensen klachten kan geven. Tijdens de slaap verslappen de spieren in het neus/keel gebied. Dit kan bij slapen op de rug snurken en een (open) droge mond veroorzaken.

U ligt in een stabiele zijligging als u het onderliggende been gestrekt omlaag houdt met het bovenliggende been er opgetrokken overheen. U hoofd ligt opzij en naar voren gericht.

  • Beperk zoveel mogelijk het gebruik van stimulerende middelen, zoals koffie, thee, energydrinks, chocolade en alcohol. Ook roken heeft deze eigenschap.
  • Vooral alcohol voor de nacht maakt de slaap onrustig.
  • Wij raden u aan om enkele uren voordat u gaat slapen niet meer te eten of te drinken. Kunt u met een lege maag niet slapen? Neemt u dan iets licht verteerbaars te eten.
  • Een spannend of emotioneel televisieprogramma kijken, werk op de computer, zoals spelletjes, mail checken en dergelijke vlak voor het slapen raden wij u af. 

Advies

Hierboven heeft u een aantal tips kunnen lezen om goed te kunnen slapen. Dit wordt ook wel 'slaaphygiëne' genoemd. Een aantal tips zijn ook afhankelijk van uw sociale omstandigheden, dingen die u uit gewoonte doet, leeftijd en gezondheid. Probeer 1 van de voorbeelden 1 tot 2 weken uit en kijk wat bij u past. 

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Dan kunt u deze stellen aan uw
behandelend arts.