Headerafbeelding
Vaas op tafel in wachtkamer met zicht op binnentuin
Behandeling

Snurken en het slaap-apneusyndroom, wat kunt u zelf doen?

Wanneer u snurkt of het slaap-apneusyndroom heeft, zijn er verschillende behandelingen mogelijk. 

Adviezen die uw klachten kunnen verminderen

Code swc-002a
Laatste revisie: 19 november 2020 - 09:06
Adviezen die uw klachten kunnen verminderen

Snurken en het slaap-apneusyndroom, wat kunt u zelf doen?

Afvallen

Zorg ervoor dat u afvalt. Zelfs een kleine vermindering van uw gewicht kan de ademhaling tijdens uw slaap verbeteren. U rust dan beter uit tijdens de slaap waardoor u overdag minder slaperig bent.

Alcohol

Drink geen alcohol voor u gaat slapen. Alcohol onderdrukt de ademhaling en verergert de klachten. Alcohol kan ook slaapapneu veroorzaken bij personen die anders alleen snurken.

Eten

Eet niet te zwaar voordat u gaat slapen.

Roken

Stop met roken. Roken prikkelt het slijmvlies in uw keelholte. Als u stopt met roken, kan dit uw klachten verminderen.

Slaapmiddelen

Gebruik geen slaapmiddelen. Het gebruik van slaapmiddelen onderdrukt uw ademhaling, verslapt de keelspieren en verergert het slaapapneu. Vraag advies van uw arts als u slaapmiddelen gebruikt en bekend bent met slaapapneu.

Medicijnen

Pas zo nodig in overleg met uw arts uw medicijnen aan. Slikt u bepaalde medicijnen, bijvoorbeeld voor hoofdpijn of angst? Dan kunnen deze invloed hebben op uw slaap en ademhaling. Overleg hierover met uw arts.

Slaaphouding

Slaap op uw zij. Sommige mensen hebben alleen last van slaapapneu als zij op hun rug liggen. Het plaatsen van een kussen achter uw rug of het in uw pyjama of rugzakje naaien van een tennisbal kan voorkomen dat u in uw slaap toch op uw rug draait.

Verstopte neus

Als uw neus verstopt is, kunnen medicijnen uw neus weer open maken. Een open
neus helpt het snurken te verminderen en verkleint de kans op slaapapneu’s.
Gebruik alleen medicijnen na advies van uw arts.

Slechte gewoonten die invloed hebben op de slaap

Zorg voor een regelmatige manier van leven. Zie ook 'Tips en adviezen voor een goede nachtrust bij slapeloosheid'.