Binnentuin met groene bomen

Verpleging in isolatie bij een besmetting met Clostridium difficile

Als u opgenomen bent in het ziekenhuis en besmet bent met de bacterie Clostridium difficile, wordt u verpleegd in isolatie.

Clostridium difficile is een bacterie die voorkomt in de darm. Bij aantasting van de darm, bijvoorbeeld door het gebruik van antibiotica, kan deze bacterie zich snel uitbreiden en gifstoffen (toxines) aanmaken. Door deze toxines word je ziek. Normaal gesproken is Clostridium difficile niet schadelijk.

Hoe verloopt de behandeling?

Hier vindt u alle belangrijke informatie over de behandeling.

Gegevens delen

Wilt u dat zorgverleners buiten het Jeroen Bosch Ziekenhuis uw medische gegevens kunnen inzien? Dan moet u het JBZ toestemming geven om uw gegevens beschikbaar te stellen.

Code ALG-109
Laatste revisie: 13 juli 2023 - 15:07
Hoe verloopt de behandeling?

Verpleging in isolatie bij een besmetting met Clostridium difficile

Hoe kunt u Clostridium difficile krijgen?

Clostridium difficile zit in de ontlasting. Bij toiletgebruik kunnen de toiletbril, de spoelknop en andere voorwerpen besmet raken. Door contact met deze voorwerpen kan de bacterie via de handen worden overgedragen. Daarom is handen wassen, zeker na toiletgebruik, erg belangrijk. U bent besmettelijk voor anderen vanaf het moment dat u klachten kreeg tot 2 dagen nadat uw klachten verdwenen zijn.

Wat zijn de ziekteverschijnselen van Clostridium difficile?

De verschijnselen die kunnen optreden door de toxines zijn:

• diarree
  • misselijkheid
  • buikpijn
  • krampen
  • soms koorts
  • slijm en bloed bij de ontlasting

Heel soms kunnen ernstige complicaties optreden.

Welke maatregelen worden genomen?

Patiënten met (mogelijk) klachten van Clostridium difficile, worden geïsoleerd verpleegd. Dit is om te voorkomen dat de bacteriën worden overgedragen aan anderen.

Er zijn verschillende vormen van isolatie. Bij Clostridium difficile wordt ‘contactisolatie’ toegepast. Dit betekent dat u op een éénpersoonskamer verblijft en dat er tijdens de verzorging extra hygiënemaatregelen worden toegepast. Tijdens uw verzorging moet iedereen de handen wassen met water en zeep. Handalcohol doodt de Clostridium difficile niet.

Bezoek

U mag gewoon bezoek ontvangen. Gaat uw bezoek ook nog bij patiënten langs op andere afdelingen in het ziekenhuis? Dan bezoeken zij u als laatste. Bij het verlaten van de kamer moeten de bezoekers hun handen goed wassen met water en zeep. Voor normaal sociaal contact, zoals een hand of kus geven, hoeft uw bezoek geen bijzondere maatregelen te nemen. Het risico dat uw bezoek ziek wordt van de Clostridium difficile bacterie is klein.

Wat kunt u thuis doen?

Wanneer u weer thuis bent, hoeft u geen bijzondere maatregelen te nemen. Wel is het belangrijk dat u heel goed uw handen wast nadat u naar het toilet bent geweest.

Heeft u nog vragen?

Dan kunt u bellen naar de dienst Hygiëne & Infectiepreventie, telefoonnummer: (073) 553 29 54.