Veelgestelde vragen over de landelijke actiedag cao

Woensdag 20 november organiseren de vakbonden een landelijke cao-actiedag voor ziekenhuizen. Ook een aantal afdelingen van het JBZ doen mee. We informeren u graag wat er gaat gebeuren, en wat u hiervan merkt.

Veelgestelde vragen

Gaat mijn afspraak op 20 november door?

Als uw afspraak niet door kan gaan, nemen wij telefonisch contact met u op. Wij maken dan een nieuwe afspraak met u. Onze excuses voor het ongemak.

Als u niet gebeld bent, dan gaat uw afspraak door.

Welke afdelingen voeren actie?

Binnen het JBZ doen de volgende afdelingen mee. De acties en impact verschillen per afdeling.

  • Verpleegafdeling Cardiologie
  • Acute Cardiologie (Eerste harthulp, hartkatheterisatie, cardio care unit)
  • Verpleegafdeling Chirurgie
  • Verpleegafdeling Orthopedie
  • Verpleegafdeling Urologie / Kort Verblijf
  • Operatieafdeling (op de 3e verdieping) en de Recovery
  • Longfunctie afdeling
  • Polikliniek Keel-, Neus- en Oorheelkunde
  • Medische Informatie- en Communicatietechnieken
  • De locaties Rosmalen, Zaltbommel, Drunen en Boxtel.

Wat voor acties worden er gehouden?

De deelnemende verpleegafdelingen werken volgens een zondagsdienst. Dat betekent dat er minder mensen werken dan op een doordeweekse dag. Ook worden er geen nieuwe patiënten opgenomen. Spoedzorg gaat altijd door.

Op de polikliniek Keel-, Neus- en Oorheelkunde, en op de buitenlocaties gaat het grootste deel van de geplande afspraken wel door. Als u niet gebeld bent, dan gaat uw afspraak door. De polikliniek en de buitenlocaties zijn woensdag niet telefonisch bereikbaar.

Alle geplande operaties op het Operatiecentrum worden verplaatst. Wij nemen telefonisch contact op met deze patiënten om een nieuwe afspraak te maken. We begrijpen dat dit vervelend kan zijn. Onze excuses hiervoor.

Ook worden er ludieke acties gehouden in de Ontvangsthal van het ziekenhuis. Denk bijvoorbeeld aan spandoeken, en het zingen van een actielied. U kunt hier mogelijk hinder van ondervinden.

Het Actiecomité van het Jeroen Bosch Ziekenhuis heeft de acties besproken met de Raad van Bestuur. Veiligheid van patiënten en medewerkers staat voorop.

Ik lig 20 november op een verpleegafdeling die actie voert. Wat merk ik van de actie?

U bent in goede handen. U krijgt dezelfde zorg die u op een zondag krijgt. Uw verpleegkundige informeert u hierover.

Wat doen medewerkers die actievoeren op de actiedag?

Alle medewerkers die ingeroosterd staan, komen 20 november naar het ziekenhuis. Een deel werkt in de zorg.  Anderen pakken werkzaamheden op waar zij op gewone werkdagen soms niet aan toe komen, houden ludieke acties, of organiseren leuke dingen voor patiënten.

Kan ik op bezoek komen bij een naaste die in het ziekenhuis ligt?

Ja, u kunt op bezoek komen. Ook op afdelingen die actie voeren. De bezoektijden vindt u op onze website.

Worden spoedgevallen geholpen?

Ja, de spoedzorg gaat in het gehele ziekenhuis door.

Waarom wordt er actie gevoerd?

De werknemersorganisaties onderhandelen sinds maart 2019 met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen over een nieuwe cao. Tot op heden is er geen akkoord bereikt. Met de actie willen zorgmedewerkers aangeven dat zij het niet eens zijn met het bod van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Meer informatie over de wensen van beide partijen vindt u op hun website: NVZ en FNV.

Wat is het standpunt van het Jeroen Bosch Ziekenhuis?

Het JBZ faciliteert zijn medewerkers bij het voeren van actie. Medewerkers hebben het recht om te staken. Wel betreuren we het als patiënten hier last van hebben. De patiëntveiligheid wordt bij de acties gegarandeerd.

Zelf zit het ziekenhuis niet aan de onderhandelingstafel; de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen voert de onderhandelingen voor alle (niet-academische) ziekenhuizen in Nederland.

Als JBZ hopen we dat er snel een cao-akkoord ligt. Alle betrokken partijen hebben hetzelfde doel: zorgmedewerkers de juiste waardering geven, zodat ze vitaal en met plezier kunnen blijven werken in een (financieel) gezonde ziekenhuisorganisatie.

Mijn vraag staat hier niet tussen

Heeft u een vraag over uw afspraak? Neem dan contact op met het specialisme waar u onder behandeling bent. Als u afspraak niet door kan gaan, nemen wij telefonisch contact met u op.

Met algemene vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met het Voorlichtingscentrum via (073) 553 24 57.

Laatste revisie: 20 november 2019 - 08:26