Urine-onderzoek bij kinderen: hoe vangt u de urine op?

We gaan onderzoeken of uw kind een urineweginfectie heeft. Daarom doen we een urine-onderzoek. Wij vragen u daarom om urine van uw kind op te vangen.

U kunt hier lezen hoe u de urine het beste op kunt vangen. Deze instructie is bedoeld voor kinderen die nog niet zindelijk zijn.

Hier vindt u alle belangrijke informatie over urine-onderzoek

MijnJBZ voor kinderen

Kinderen onder de 12 jaar en hun ouders kunnen niet inloggen in het dossier van het kind in MijnJBZ. Wilt u informatie in het dossier inzien? Dan kunt u mogelijk een machtiging voor uw kind aanvragen. Kijk voor de actuele informatie op www.mijnjbz.nl/machtiging.

Controleer de zorgverzekering van uw kind

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of uw kind verzekerd is voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Code KIN-615
Laatste revisie: 16 augustus 2023 - 12:49

Urine-onderzoek bij kinderen: hoe vangt u de urine op?

Urinepotje

U krijgt een urinepotje mee in het ziekenhuis. Krijgt u telefonisch te horen dat u een urinepotje in moet leveren? Dan kunt u een potje halen bij de apotheek.

1. Geef het kind ruim te drinken. Dit mag borstvoeding, flesvoeding of water/ranja/sap zijn. Kinderen jonger dan 2 jaar zullen meestal binnen 20 tot 30 minuten plassen.
  2. Spreid de schaamlippen of trek de voorhuid terug (indien mogelijk). Maak de vagina of penis schoon met een ruime hoeveelheid water. Let op: u mag geen zeep gebruiken. U kunt er de douchekop opzetten. Of u kunt het voorzichtig deppen met een washandje. U mag niet poetsen.
  3. Laat uw kind met blote billen op een aankleedkussen liggen of rondlopen.
  4. Houd het opvangpotje bij de hand.
  5. Laat uw kind eerst een kleine beetje plassen voordat u de urine opvangt. In het eerste beetje plas kunnen soms nog wat huidbacteriën zitten. Daarom is het beter als het eerste beetje niet in het opvangpotje komt.

Na de opvang van de urine levert u het potje in bij het laboratorium van het ziekenhuis. Als het laboratorium gesloten is, kunt u het potje inleveren bij de afdeling Spoedeisende Hulp.

U krijgt de uitslag van de polikliniek Kindergeneeskunde. Afhankelijk van de uitslag bespreekt de kinderarts met u het vervolg.