Presents from Prisoners: iPads en headphones uit Vught

20 april 2017 was een bijzondere dag. De Stichting Vrienden mocht iPads en headphones voor de Kinderafdeling in ontvangst nemen. De gevers een groep gedetineerden van de penitentiaire inrichting in Vught. Maar liefst 60 man heeft de afgelopen tijd geld opzij gelegd van hun zakgeld voor zieke kinderen. Beetje bij beetje, want veel geld hebben de gedetineerden uiteraard niet.

Initiatiefnemer van het project is gedetineerde Bas. Hij zag op televisie een verhaal over kinderen met kanker en werd daar zo door geraakt dat hij besloot iets te willen doen voor de zieke kinderen van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Hij schreef een brief en kreeg toestemming om een actie op te zetten. Vanuit de gevangenis kwam de vraag waar kinderen blij van zouden worden. iPads was het antwoord. Bas’ dochter ontwierp een logo (zie foto) en de actie kon van start.

Verpleegkundige neemt cadeaus in ontvangst

Nu zijn het er nog twee, doel is om alle kamers op de afdeling van iPads te voorzien. Ingrid Everaars, unithoofd Kinderafdeling bedankte de aanwezige gedetineerden: “We vinden het een fantastisch cadeau! Ik kan jullie niet vertellen hoe fijn het is voor kinderen om zo’n iPad te hebben. Zeker voor kinderen die net zijn geopereerd of een behandeling hebben ondergaan, is het opkrullen in bed, iPad erbij en zo even alles vergeten. We zijn er echt heel blij mee.”

Bas is binnenkort een vrij man maar zijn opvolger staat al klaar. Erik neemt het stokje over en organiseert op 5 juni 2017 een sponsorloop in de gevangenis. Rondjes om het binnenterrein. Hoe meer rondjes, hoe meer geld is het idee. “Kunnen jullie weer komen en dan een vlag ophouden van het Jeroen Bosch Ziekenhuis ofzo? Dan zien ze waar ze het voor doen.” Natuurlijk werd dit beantwoord met een volmondig ja, maar er vloeit nog wel wat water door de Dommel voordat dit geregeld is. Hoe dan ook, de sponsorloop gaat door.

iPads en headphones van Presents from Prisoners
Code VRIEND-021