Vaas op tafel in wachtkamer met zicht op binnentuin

Pijnklachten bij het zitten

Mensen met darmkanker hebben soms pijnklachten bij het zitten. In deze folder leest u meer over wat u kunt doen om uw pijnklachten te verminderen. Er zijn 2 belangrijke dingen waar u op kunt letten.

1. De zithouding

Stoel instellen

afbeelding zithouding
1. Hoogte armsteun
2. Zithoogte
3. Zitdiepte
4. Hoogte rugleuning (lumbaalsteun)
5. Zitbreedte

Zithoogte

Heeft de stoel voor u de juiste zithoogte? Ga met uw billen achter in de stoel zitten en zet u uw voeten plat op de grond. De hoek van uw knieën moet ongeveer 90 graden zijn. Dit kunt u zien aan de naad van uw broek.

Zitdiepte

Heeft de stoel voor u de juiste zitdiepte? Ga met uw billen achter in de stoel zitten. Kunt u 2 tot 3 vingers tussen de knieholte en de zitting plaatsen? Dan is de diepte van de zitting goed voor u.

De hoek van de rugleuning/zitting

Is de stoel geschikt om actief te zitten? Als u gebruik maakt van een stoel tijdens een activiteit zoals eten, dan is het belangrijk dat de hoek ongeveer 90 graden is. Wanneer u een meer ontspannen houding aanneemt bijvoorbeeld bij het tv kijken, dan mag de hoek tussen de 90 - 100 graden zijn.

De rugleuning

Geeft de stoel u de juiste steun in uw rug? Het is belangrijk dat de rugleuning uw rug ondersteunt: vanaf ongeveer 3 vingers boven uw stuit tot aan de onderpunt van uw schouderblad.

De armondersteuning

Geeft de stoel u de juiste steun aan uw bovenlichaam? Als uw armen op de armsteunen liggen, plaatst u uw ellebogen niet naast uw lichaam maar iets naar voren. Uw schouders hangen iets naar beneden.

2. Het zitkussen

Heeft u een stoel die u helpt om de druk op uw billen/ schaamstreek laag te houden? Dan kunnen we ook naar het zitkussen kijken. Er zijn verschillende soorten kussens die ervoor kunnen zorgen dat u beter kunt zitten. U heeft op de afdeling Ergotherapie een aantal kussens uitgeprobeerd.

Koudschuim 0
Lucht 0

3. Algemene adviezen waardoor u beter kunt zitten

  • Zorg dat de hoes om het kussen niet strak gespannen staat als u erop gaat zitten.
  • U kunt beter geen strakke (onder)kleding dragen. Materialen als zijde en satijn voelen het zachtst aan op de huid.

Uw behandelend therapeut: ......................................................................................

Code ONC-246
Laatste revisie: 8 december 2021 - 13:57