Uitbreiding van het Monitoringscentrum

Het Monitoringscentrum blijft groeien. In maart en april van 2022 gaan drie nieuwe pilots bij het Monitoringscentrum van start: hoofdpijn bij Neurologie, staar bij Oogheelkunde en chronische buikklachten bij Maag-, Darm- en Leverziekten. Hierdoor kunnen nog meer patiënten en zorgverleners gebruikmaken van thuismonitoring.

Nieuws - 20211223 - Monitoringscentrum

In het ziekenhuis kom je het liefst zo min mogelijk en als je ziek bent, ben je het fijnste thuis met je naasten om je heen. Onderzoek toont bovendien aan dat je thuis sneller herstelt en dat meer inzicht in je ziekteverloop een positief effect heeft op het leven met een chronische ziekte. Met die reden startte het JBZ in 2018 met thuismonitoring. Bij thuismonitoring hebben patiënten de mogelijkheid om thuis, of daar waar zij willen, uitgevoerde metingen over hun gezondheid met hun zorgverleners te delen en te overleggen. Met patiënten kan er contact opgenomen worden via een berichtfunctie, telefonisch of via beeldbellen om de resultaten te bespreken en wanneer nodig een afspraak in te plannen.

Hoofdpijn

Het monitoringsprogramma 'hoofdpijn' is ontwikkeld om patiënten en zorgverleners meer inzicht te geven in het verloop van hoofdpijn, uitlokkende factoren en het gebruik van medicatie. In de thuismeten applicatie vullen patiënten, voorafgaand aan of na afloop van een afspraak op de polikliniek, een hoofdpijndagboek met verschillende vragenlijsten in. Naast de algemene vragenlijsten kan de behandelaar extra verdiepende vragen toevoegen om beter zicht op de klacht te krijgen, zoals vragen over cafeïne gebruik, menstruatie en vochtinname.

Staar

In het Jeroen Bosch Ziekenhuis vinden per jaar meer dan 4000 staaroperaties plaats. Sinds maart 2022 is er extra ondersteuning door de thuismeten applicatie voor deze grote patiëntengroep. De thuismeten applicatie geeft de patiënt voor en na de staaroperatie verzorgingsinstructies om thuis uit te voeren. Ook vullen patiënten tot tien dagen na de operatie dagelijks een vragenlijst in. Dit om mogelijke complicaties op te sporen en snel in te kunnen grijpen wanneer dit nodig is.

Chronische buikklachten

Voor patiënten met het prikkelbare darm syndroom is er een wachtlijst voor een afspraak op de polikliniek van de Maag-, Darm en Leverziekten. Door het monitoringsprogramma 'chronische buikklachten' worden patiënten gevraagd direct na verwijzing door eigen huisarts een vragenlijst in te vullen in de thuismeten applicatie. Iedere maand worden er via de applicatie vragen beantwoord om het beloop van de klachten in aanloop naar de afspraak te monitoren. Aan de hand van de antwoorden  toont de applicatie zelfzorgadviezen, zodat patiënten toch al hulp kunnen krijgen vóórdat ze een eerste afspraak op de polikliniek hebben. Daarnaast kunnen sommige criteria in deze vragenlijst gebruikt worden om in de wachtlijst te kunnen prioriteren.

Tevreden patiënten

Manager van het monitoringscentrum, Marco van Geffen 'Patiënten geven aan dat ze blij zijn met het ontvangen van deze manier van zorg en vinden het fijn dat ze goed in de gaten gehouden worden en er korte lijntjes zijn met hun zorgverleners Zij vragen er tegenwoordig zelfs zelf om. Het monitoringscentrum is genomineerd voor de STZ innovatie award. Ook de Inspectie van Gezondheidszorg en Jeugd is tevreden, De inspectie constateert dat het ziekenhuis op de getoetste onderdelen in ruime mate voldoet aan de voorwaarden voor goede zorg betreffende thuismonitoring van volwassenen thuis.”

Laatste revisie: 19 april 2022 - 14:53