KNO-patiënten vaker geholpen in dagbehandeling of poliklinisch

In de afgelopen periode is door corona voor veel patiënten een ingreep uitgesteld. Zo ook voor patiënten van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). Dat is erg vervelend voor hen, zeker omdat dit betekent dat zij langer met klachten rondlopen. De zorgprofessionals van het JBZ zoeken dan ook voortdurend naar creatieve oplossingen om mensen zo snel mogelijk op een veilige en kwalitatief goede manier te kunnen helpen. Een van deze oplossingen is om keel, neus en oor (KNO) ingrepen in dagbehandeling of poliklinisch uit te voeren.

KNO-patient ontvangt bloemen van arts

Dagbehandeling

Om wachttijden voor patiënten te verkorten, worden steeds meer kleine KNO-ingrepen in dagbehandeling uitgevoerd in plaats van klinisch. Patiënten hoeven in dagbehandeling maar enkele uren met dagverpleging in het ziekenhuis te verblijven en mogen daarna weer naar huis. Voor patiënten is dit prettig omdat het minder tijd kost en ze niet in het ziekenhuis hoeven te overnachten. Het JBZ kan op deze manier meer mensen in een korte periode helpen.

Polikliniek

Om de impact van een ingreep voor patiënten en naasten verder te verkleinen, worden relatief eenvoudige KNO-ingrepen zoals neusschelpverkleiningen, neusvleugelplastieken, neuspoliepen verwijderen, stembandoperaties en gehoorgangplastieken sinds kort poliklinisch, onder lokale verdoving, gedaan. Sinds dinsdag 17 februari worden kleine trommelvliessluitingen bij volwassenen ook poliklinisch gedaan. Bij een gaatje in het trommelvlies kan water, virussen en bacteriën de gehoorgang makkelijk binnendringen. Dit kan infecties en verminderd gehoor veroorzaken. Om het gaatje op te vullen wordt een stukje kraakbeen uit de oorschelp verwijderd. Dit stukje kraakbeen wordt tot een diabolo gesneden en in het defect van het trommelvlies geplaatst.

Poliklinische ingrepen hebben veel voordelen voor de patiënt. Zo is er geen ziekenhuisopname nodig. Na aanmelding bij de polikliniek wordt de ingreep in een poliklinische kamer uitgevoerd onder lokale verdoving. Als alles goed gaat, kan de patiënt na een uur alweer naar huis. Ook is er geen preoperatieve screening of narcose nodig, hierdoor kost het hele proces minder tijd. Patiënten hoeven geen complete dag vrij te houden en zijn relatief snel geholpen..

Vertrouwd gevoel

Barbara Schwartzmans onderging op 17 februari als eerste een trommelvliessluiting op de polikliniek. ’s Ochtends meldt ze zich bij de polikliniek Keel, Neus en Oorheelkunde op de hoofdlocatie van het JBZ. Al snel kan ze terecht bij dokter Balter voor haar ingreep. ‘Ik vond het totaal niet spannend. Dokter Balter heeft me van te voren gerust gesteld. Ik had alle vertrouwen in haar dat het goed zou komen. (..) Ze vertelde van te voren wat ze ging doen, waardoor ik erg rustig was’, vertelt mevrouw Schwartzmans. Na de ingreep bespreken dokter Balter en mevrouw Schwartzmans de ingreep na en hoe mevrouw Schwartzmans deze heeft ervaren. ‘Ik heb geen pijn gehad tijdens de operatie en ook achteraf vrijwel niks’. De voorbereiding, de ingreep en de controles namen één uur in beslag. Na dit uur kon mevrouw Schwartzmans alweer naar huis. ‘Het grootste voordeel van de behandeling is dat je weer zo snel thuis bent. Ik kwam naar buiten en het eerste wat mijn man zei was: ‘ben je nu al klaar?

Laatste revisie: 20 december 2023 - 14:31