Jeroen Bosch Ziekenhuis schenkt Museum Slager schilderij Tom Slager

Op donderdag 14 juli hebben medewerkers van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ)- Ank Bardoul, coördinerend medewerker/verpleegkundige dagbehandeling, en Hélène van der Zandt, unithoofd dagbehandeling/JBZ Dichtbij - het schilderij ‘Lorgues Provence’ van Tom Slager aan Museum Slager overhandigd. Het schilderij is in 1987 door Tom Slager zelf geschonken aan het Willem Alexander Ziekenhuis, een van de voormalige locaties van het JBZ. Het werk is een mooi, licht, mediterraan landschaps- en stadsgezicht, wat nu weer terugkomt tussen de andere werken van Slager.

kunst schenking kunstwerk 'Lorgues Provence' van Tom Slager aan museum Slager

“Tom Slager gaf vaker uit dank en/of waardering een schilderij aan medische instellingen”, zo was te lezen  in de vorige nieuwsbrief van Museum Slager.  Aks en Jelle Croles-Tolsma, voormalig psycholoog en oncoloog verbonden aan het JBZ vertellen: “Tom vond het belangrijk dat patiënten die in een moeilijke situatie verkeren rust konden vinden bij een schilderij.”

Van hun kant vonden de medewerkers van het ziekenhuis het cadeau dat Tom Slager gaf heel bijzonder. Ze kregen wel vaker cadeautjes en cadeaus van (ex)patiënten en/of familieleden. Maar een schilderij? Dat was nog niet voorgekomen. En zo kreeg ‘Lorgues Provence’ een prominente plek in de werkkamer van het toenmalige unithoofd. Toen het Willem Alexander Ziekenhuis fuseerde met het Groot Zieken Gasthuis verhuisde het schilderij met het unithoofd mee naar de nieuwe organisatie en nieuwe werkkamer. Daar was het nog lange tijd te zien. Maar toen na vele fusies het JBZ werd gevormd en een geheel nieuw ziekenhuis werd gebouwd, moest er verhuisd worden. Het schilderij werd met andere spullen goed en zorgvuldig ingepakt. Op een of andere manier is het daarna een hele poos uit beeld verdwenen, totdat het een half jaar geleden werd herontdekt. Door de zorgvuldige verpakking zag het er nog steeds goed uit. “Het was een grote verrassing,’ vond Ank Bardoul en al snel vatte zij het idee op om het schilderij te brengen naar de plek waar het naar haar mening nu thuishoort: bij de familie in Museum Slager.

kunstwerk 'Lorgues Provence' van Tom Slager

Het schilderij 'Lorgues Provence' van Tom Slager

De kunstcommissie en raad van bestuur van het JBZ konden zich goed vinden in dit voorstel. In het JBZ zijn veel kunstwerken te zien. Een prettige omgeving en het ervaren van kunst kunnen een genezende werking hebben, zo luidt de visie van de kunstcommissie van het JBZ. Het ziekenhuis heeft dan ook een lange traditie van samenwerking met culturele instellingen en het organiseren van concerten en exposities. Zo organiseerde de kunstcommissie van het JBZ samen met Museum Slager in het voorjaar van 2013 de expositie ‘Op bezoek bij de familie Slager’ in de expositieruimte op de boulevard van het ziekenhuis. Nu past ook de overdracht van het schilderij van Tom Slager in die traditie en krijgt ‘Lorgues Provence’ een passende, nieuwe plek.

kunst schenking kunstwerk 'Lorgues Provence' van Tom Slager aan museum Slager (1)

(v.l.n.r) Pia Lindeman (bestuurslid Museum Slager), Agnes Bomers en Paetrick Netten (secretaris en voorzitter Kunstcommissie JBZ),  Ank Bardoul en Hélène van der Zandt (coördinerend medewerker en unithoofd dagbehandeling JBZ Dichtbij) .

Pia Lindeman, bestuurslid van Museum Slager, en Hans Oomen, hoofdcoördinator, toonden zich evenals Ank Bardoul en Hélène van de Zandt zeer blij met de schenking. “Lorgues in de Provence was een van de favoriete plekken van Tom Slager en zijn vrouw Joop in Frankrijk. Tijdens hun reizen kwamen ze er vaak. En het is een fraai, licht schilderij dat zindert in de zomerzon, écht een aanwinst voor onze collectie.” Ank Bardoul: “Het schilderij van Tom Slager is terug bij de familie. De cirkel is nu rond!”

Meer kunst in het JBZ

Laatste revisie: 8 augustus 2022 - 11:35