Janet van Kuilenburg nieuwe CMIO van het JBZ

Janet van Kuilenburg (cardioloog) is sinds 1 januari de nieuwe CMIO (Chief Medical Information Officer) van het JBZ. Hiermee volgt ze Tonny de Visscher (KNO-arts) op. De rol van CMIO is de laatste jaren steeds belangrijker geworden, bijvoorbeeld op thema’s als de implementatie van AI binnen medische processen, organisatie van gestandaardiseerde informatieoverdracht aan netwerkpartners en de persoonlijke (digitale) gezondheidsomgeving van patiënten. De CMIO streeft ernaar de communicatie en gegevensuitwisseling te vergemakkelijken tussen patiënt en professional en tussen professionals onderling. Daardoor kan bijvoorbeeld zorg dichtbij de patiënt worden gegeven en wordt samenwerken in een zorgnetwerk echt mogelijk.

Nieuws - 20220202 - CMIO

“Als CMIO heb je een belangrijke rol in het maken van verbindingen”

Zes jaar geleden werd Tonny de Visscher de eerste CMIO van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Dat had al een langere aanloop. Tonny was betrokken bij het ontwerp van het nieuwe ziekenhuis en toen was al de gedachte om helemaal digitaal te gaan werken met een digitaal dossier. “Na wat tussenstappen zijn we in 2016 uiteindelijk overgegaan op HiX. Echter, iedere keer zijn daar ook updates van en is het belangrijk om het digitaal werken makkelijker te maken. Het is belangrijk hier draagvlak voor te creëren in de organisatie. Soms voelt digitalisering als een hele stap, maar het doel is om ons werk makkelijker te maken. Kijk bijvoorbeeld naar het uitschrijven van medicatie op een papiertje, dat gaat nu allemaal digitaal. We weten al bijna niet meer hoe het was.” Ook dat de patiënt nu inzicht heeft in zijn eigen dossier vindt Tonny een mooi voorbeeld van de stappen die de afgelopen jaren zijn gezet.”

Tonny heeft de afgelopen jaren de rol van CMIO zien groeien en verder vormgegeven. “Als CMIO moet je verbindingen kunnen maken, weten wat er speelt in de verschillende lagen van de organisatie, samenwerken met organisaties in het netwerk en informatie van buiten naar binnen halen. Je moet dus de connecties kunnen maken. Maar het belangrijkste is om mensen te motiveren gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn.” Na zes jaar treedt Tonny dus af in de functie als CMIO en zit zijn termijn erop. Hiermee draagt hij het stokje over aan Janet. Tonny: “Ik was graag nog een tijdje door gegaan want ik vind het heel leuk om te doen, maar het is goed dat er een vaste termijn aanzit. Dan is er weer ruimte is voor een frisse blik en nieuwe inzichten.”

“We hebben veel initiatieven waar we trots op kunnen zijn”

Het stokje gaat dus over naar Janet van Kuilenburg, die de rol van CMIO ziet als een sparringpartner tussen de medici, technische mensen, leden van het innovatieteam en allen die zich bezig houden met technologische ontwikkelingen en innovatie. “Ontwikkelingen die belangrijk zijn voor artsen en verpleegkundigen zijn uiteindelijk ook belangrijk voor onze patiënten”, zo zegt Janet. Namens de artsen van ons ziekenhuis zal Janet hierover meedenken- en praten en ziet ze als haar rol om deze ontwikkelingen uit te dragen en zo goed mogelijk over te brengen.

Janet: ”Binnen het JBZ bestaat er een grote groep enthousiaste mensen die het innovatieteam vormen. Daarnaast is er een regionaal eHealth-overleg met ketenpartners. Er zijn al hele mooie bestaande initiatieven waar we als ziekenhuis heel trots op kunnen zijn. Het is helaas niet bij iedereen even goed bekend wat we in huis hebben en waar je met een goed idee terecht kan.”

De rol van CMIO past goed bij Janet, want ze heeft affiniteit met digitale zorg en medische processen: “Ik heb me al enige tijd beziggehouden met telemonitoring en ben ook medisch manager van het Monitoringscentrum. Het nadenken over hoe we processen in de toekomst kunnen verbeteren, geeft me energie en geestelijke uitdaging. Ik besef dat bijvoorbeeld AI iets is, waar we steeds meer mee te maken krijgen en wat onze patiënten en ons hele mooie dingen kan brengen. We bedenken nu mede hoe ons vak er over enkele jaren uit gaat zien. Dat begint bij een innovatie en als die meerwaarde heeft, wordt ons reguliere werkproces daardoor aangepast.”

Janet gaat deze uitdaging niet alleen aan. Zij werkt samen met de collega’s van Innovatie, het AI-team, eHealth, MICT in ons ziekenhuis, de eHealth collega’s in de regio en de mensen in de regio aan de digitale zorg van de toekomst.

Laatste revisie: 2 februari 2022 - 10:51