‘Ik miste dat sociale stuk, dat heb ik nu gevonden’

Nick is 36, vader van twee kinderen en woont in Empel, in de buurt van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). Hij zit in een verandermodus. Onlangs heeft hij een nieuw huis gekocht in Rosmalen en sinds mei heeft hij een nieuwe baan als Medisch Technicus in het JBZ. Een bewuste keuze in zijn zoektocht naar werk dat bij hem past.

Foto van Nick

Nick legt uit: ‘In mijn vorige werk was ik voornamelijk bezig met de hardware kant; het schroeven, onderdelen vervangen, testen, dat soort dingen. Het was productiewerk en ik miste het sociale stuk, het menselijke aspect. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en ging op zoek naar werk dat beter past bij mijn persoonlijkheid.

Werken in een ziekenhuis leek me altijd al hartstikke leuk en interessant. De behulpzaamheid en zorgzaamheid trekt me erg aan, omdat ik ook graag mensen help. Nu ik als medisch technicus midden in de zorg sta, voel ik ook echt dat ik ertoe doe. Het werk is enorm divers, overal in het ziekenhuis ben je nodig. Van verpleegafdeling tot in de keuken. In deze functie ben je het eerste aanspreekpunt als er iets niet werkt. Ik heb dus ook contact met verpleegkundigen en patiënten.

Hoe mijn dag eruit ziet? We beginnen natuurlijk met koffie. Dan neem ik met mijn collega’s de dag door en bespreken we bijzonderheden. Ik leer veel van mijn collega’s, we sparren veel met elkaar. Ik volg de opleiding MTA en trainingen van leveranciers. Het valt me alles mee, je krijgt er de tijd en ruimte voor. De sfeer binnen het team is ook positief, iedereen is informeel en collegiaal. Er kan snel geschakeld worden en samen zetten we de schouders eronder.

Je ziet ook een verschuiving binnen het vakgebied, de zorg wordt steeds digitaler. Je bent niet meer de sleutelaar van jaren geleden, maar steeds meer op abstract niveau bezig met je werk. Apparaten worden slimmer, zijn vaker gekoppeld met een netwerk en hebben een beheerapplicatie op afstand. Het gaat steeds vaker om de vraag; wat kan het apparaat eigenlijk en hoe gaan we het systeem inrichten zodat het fijn werkt voor de organisatie.

Mijn toekomst zie ik positief in. Ik ben blij om op deze manier bij te dragen aan de zorg. Je lost problemen op voor mensen en bent de schakel tussen de techniek en verpleging. Zo zorg je ervoor dat het allemaal door kan draaien, met nieuwe apparatuur en technologieën. Dat voelt goed!

Wil je ook werken in het team van Nick? Solliciteer dan snel naar de vacature van medisch technicus in het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Laatste revisie: 9 september 2022 - 13:29