Gehoorhulp ondersteunt slechthorenden bij afspraak in ziekenhuis

Als je slechthorend bent kan dat een grote impact hebben op je sociale leven. Dat was ook het geval voor de 27-jarige Kiki uit Den Bosch: “Een lange tijd wilde ik niet aan een gehoorapparaat, maar ik werd echt wel heel beperkt in verschillende aspecten in mijn leven. Een vriendin van mijn moeder – een medewerker van de KNO-afdeling – attendeerde mij erop dat zij op de afdeling een gehoorhulp hadden en ik deze kon proberen. Dat was een verademing. Nu heb ik de controle in mijn leven weer terug!” De gehoorhulp is voor alle (slechthorende) patiënten te leen voor afspraken in het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Nieuws - 20230208 - Gehoorhulp

Kiki loopt al zolang als ze zich kan herinneren rond met gehoorproblemen. Op haar 16e probeerde ze al eens een gehoorapparaat, maar dat beviel niet zo goed. “Er zijn weinig jonge mensen waarvan ik weet dat ze slechthorend zijn. Als je dan zo jong bent en je loopt met een gehoorapparaat dan geeft dat veel onzekerheid en voel je jezelf toch voor schut lopen. Ik wilde er niet mee gezien worden.”, zo vertelt Kiki. Ondertussen had ze wel last van haar gehoorproblemen: “Als ik in een groep was of op een verjaardag vroeg ik misschien wel 100 keer ‘Hé, wat zeg je? Kun je het even herhalen?’ Mijn sociale leven had er echt onder te lijden. Ik heb er dus wel lange tijd mee geworsteld.”

Met veel plezier werkt Kiki al enkele jaren in de Bossche horeca; ze maakt lunches en high tea’s … daar krijgt ze veel energie van. Vorig jaar kreeg ze de kans iets te doen om zichzelf verder te ontwikkelen in het vak en ze koos ervoor om een cursus Engels te gaan doen: “Mijn Engels was niet slecht, maar vooral in het contact met de klant kan het handig zijn hier nóg beter in te zijn. Op de cursus liep ik helaas weer tegen dezelfde problemen aan met mijn gehoor, ik mistte gewoon veel informatie. Toen mijn moeder dit besprak met een vriendin van haar – die werkzaam is op de KNO-afdeling van het JBZ – kwam zij met de oplossing. Ze waren namelijk een proef gestart met een gehoorhulp en ze nodigde mij uit om deze uit te proberen in het ziekenhuis. Het is een simpel apparaatje met koptelefoon, waarbij ik zelf het volume kon instellen. Ik wist niet wat me overkwam, ik dacht echt bij mezelf ‘is dit nou wat ik al die jaren heb gemist qua geluid’. Ik kreeg de gehoorhulp zelfs een weekje mee in bruikleen naar mijn cursus … ik was helemaal om.”

Kiki is door het gebruik van de gehoorhulp helemaal overtuigd om een gehoorapparaat te nemen. “De gehoorapparaten van nu zijn zoveel fijner en kleiner dan jaren geleden, ik heb hem nu zelfs in met slapen. Het is nu soms zo dat ik wakker word van de geluiden buiten, als het de avond daarvoor wat later is geworden ben ik dan weer even niet blij met alle geluiden …”, zegt Kiki grappend.

De gehoorhulp is – mede dankzij een bijdrage van de Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis - vanaf nu voor alle patiënten te leen als zij voor een afspraak naar het ziekenhuis komen.

Wil je een gehoorhulp lenen?

Vraag hiernaar bij één van de medewerkers van het Voorlichtingscentrum of het MijnJBZ Servicepunt  (boulevard JBZ tegenover de patiëntenregistratie). Na het invullen van een leenformulier, kun je de gehoorhulp meenemen naar je afspraak in het ziekenhuis. Uiteraard breng je de gehoorhulp na je afspraak weer terug. Na sluiting van het Voorlichtingscentrum kun je de gehoorhulp ook afgeven bij de Infobalie van het ziekenhuis.

Laatste revisie: 26 mei 2023 - 09:58