Dinsdag 22 januari 2019

Nieuwe website Jeroen Bosch Ziekenhuis neemt bezoeker bij de hand

Vriendelijke, grote letters begroeten je op de nieuwe website van het Jeroen Bosch Ziekenhuis: “Hallo, waar kunnen we jou mee helpen?”. Vanaf vandaag kan iedereen terecht op een meer overzichtelijke website, waarop informatie beter vindbaar is. De afdeling Communicatie heeft hierbij specifiek gekeken naar de wensen van patiënten. Zodat iedereen – ongeacht medische kennis of taalniveau – goed geïnformeerd is over zijn zorg.

Margriet en Niels bekijken de website op een iPad

Verschillende gebruikers van de website hebben geholpen bij het ontwikkelen van de nieuwe site. Zo zijn er een aantal gebruikersbijeenkomsten georganiseerd. Ook een groep anderstalige bezoekers en een laaggeletterde hebben advies gegeven. Met deze verschillende inzichten, is de website vormgegeven.

Een van de deelnemers aan de bijeenkomsten is Margriet van Loon. Zij kreeg vorige week als eerste de nieuwe website te zien. “Lekker helder, die site. Het straalt rust uit. Ik zie hier bij de aandoening ‘slaapapneu’ in één oogopslag waar het om gaat. Ook fijn dat de zoekbalk verbeterd is; die vonden we als groep eerst wat onduidelijk”. Margriet denkt graag mee over hoe de zorg(informatie) beter kan. “Ik kijk toch weer anders dan professionals. Je kunt passief blijven en klagen, maar ik zorg liever voor positieve veranderingen. Doordat we zo’n gemengd clubje hadden van patiënten en websiteliefhebbers, hebben we echt ons steentje bijgedragen.”.

Zoekgedrag centraal

Met deze nieuwe website zet de afdeling Communicatie in op het zoeken en vinden van informatie. Naast de centrale zoekbalk, is er een nieuwe zoekmethode: ‘Zoeken op lichaam’. Hierbij kan de bezoeker op een icoontje klikken van bijvoorbeeld bloedvaten, een oog, of de huid. Een mooie stap in de vindbaarheid van zorginformatie! “De icoontjes maken het begrijpelijk voor iedereen,” vindt Margriet.

Laatste revisie: 28 januari 2019 - 16:18