Nieuwe Kiwanispoppen voor de Kinderafdeling

Twee bestuursleden van de Kiwanis Club ’s-Hertogenbosch brachten in juli 2018 een bezoek aan de Kinderafdeling. Zij hadden twee grote dozen bij zich vol met Kiwanispoppen. Nieuwe ‘maatjes’ voor zieke patiënten op de Kinderafdeling.

Met honderd poppen kwamen president Bas Dunnewijk en ex-president Frans Schoot aan in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. De Kiwanis Club maakt deel uit van een wereldwijde organisatie en heeft het doel kwetsbare kinderen in de samenleving te ondersteunen. De serviceclub organiseert verschillende acties en is onder andere partner van Unicef. Het is de derde keer dat de Kiwanis Club poppen aan het ziekenhuis schenkt. Eerder zorgde zij in samenwerking met de Stichting Vrienden JBZ voor de realisatie van een speelkamer op de Kinderafdeling.

De Kiwanispoppen zijn speciale ziekenhuispoppen. Wanneer een kind het moeilijk heeft tijdens een opname, geeft de verpleging een pop. De pop kan met kleurstiften en andere materialen helemaal opgefleurd en aangekleed worden. De Kiwanispop kan op meerdere manieren ingezet worden. “Een van de manieren is dat wanneer een kind angstig is voor een bepaalde verpleegkundige of medische handeling, dan kan er via de pop uitleg gegeven worden. Bijvoorbeeld bij diabetes kan gekozen worden dat het kind eerst kan oefenen met spuiten op de pop alvorens het zichzelf gaat spuiten”, zo vertelt Pedagogisch Hulpverlener Niki van Deursen. “De pop kan ook een maatje worden van een kind. Doordat de pop blanco is kan er op getekend worden, kunnen kinderen de pop helemaal “eigen” maken met details die zij zelf belangrijk vinden. Voor het ene kind betekent dat de kleur haren of kleding en voor het andere kind betekent dat het litteken op een bepaalde plek.”

De poppen zijn niet alleen een stuk speelgoed en goed voor de afleiding, maar ook functioneel in te zetten wanneer een kind veel stress of angst ervaart. Zo kan de situatie zoals het ondergaan van een medische of verpleegkundige handeling positief beïnvloed worden. Hierdoor verloopt een opname of behandeling vaak prettiger voor zowel kind als ouders.

Kiwanispoppen worden overhandigd op de Kinderafdeling
Code VRIEND-014
Laatste revisie: 22 juni 2023 - 14:07