Meer grip op gezondheid dankzij MijnJBZ

22 juni 2018

Vandaag vieren we de tweede verjaardag van MijnJBZ. En wie jarig is, trakteert. Vanaf vandaag staat er daarom meer informatie in MijnJBZ, zoals de naslag en diagnoses. Ook kunnen patiënten nu hun labuitslagen al na één dag bekijken. Dankzij deze vernieuwingen zijn patiënten nog beter op de hoogte van hun gezondheid. En kunnen ze zich beter voorbereiden op een afspraak in het ziekenhuis. In twee jaar tijd is er al meer dan 200.000 keer ingelogd in MijnJBZ!

Een van die mensen, is Robbert*. Hij is onder behandeling bij het Wond Expertise Centrum van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. “MijnJBZ is een handige tool om van alles terug te vinden. Bijvoorbeeld mijn afspraken. De vragenlijst die ik voor mijn afspraak moet invullen, staat netjes klaar in MijnJBZ. Ik kan hem meteen op mijn iPad invullen en zo versturen.”

MijnJBZ wordt steeds uitgebreider

Onderstaande informatie is nieuw in MijnJBZ:

  • Naslag (Dit is het verslag van de arts)
  • Verpleegkundige rapportage (hoe gaat het met de patiënt en de verpleegkundige doelen)
  • Diagnoses (wat voor ziekte heb ik?)
  • Voorgeschiedenis (Overzicht van medische gebeurtenissen  uit het verleden. Bijvoorbeeld een liesbreuk in 2014))
  • Implantatenregistratie (zoals een knie of borst)
  • Vitale functies (bijvoorbeeld ademhaling en bloedsomloop).

We blijven de mogelijkheden van MijnJBZ uitbreiden.

Voorzichtig sneller labuitslagen inzien

Een ander cadeau, is dat de labuitslagen eerder in MijnJBZ staan. Waar patiënten eerst zeven dagen moesten wachten, is dit nu teruggebracht naar één. Voor patiënten die regelmatig bloed laten prikken, is dit een positieve ontwikkeling.

Door deze snelheid is het mogelijk dat de labuitslag nog niet met een JBZ-zorgprofessional is  besproken. Daarom verschijnt er een waarschuwingsbericht in MijnJBZ: “Let op: wanneer u verdergaat, ziet u misschien uitslagen die uw zorgverlener nog niet met u besproken heeft”.

In 2017 vroegen we vijfhonderd patiënten naar hun mening. 82% wil uitslagen zo snel mogelijk inzien. “Doordat ik de uitslag al weet, kan ik in het gesprek met de specialist meer tijd besteden aan de vraag: ‘Hoe nu verder?’" vindt een van de deelnemende patiënten.

Óók voor de oudere patiënt

Sommige patiënten willen wel gebruik maken van MijnJBZ, maar hebben nog weinig ervaring met dit soort websites. Daarom zijn er in het Jeroen Bosch Ziekenhuis vrijwilligers van Stichting Vrienden die patiënten wegwijs maken in MijnJBZ.  Zoals Ria: “MijnJBZ geeft mensen het vertrouwen dat ze alles aan hun gezondheid doen wat binnen hun macht ligt. Ik zie dat juist de 70+-ers voldoende rust hebben om te leren omgaan met MijnJBZ. Ze vinden het ook prettig om met de tijd mee te gaan.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maureen Jonkergouw,  afdeling Marketing & Communicatie, tel. (073) 553 8063  of e-mail : communicatie@jbz.nl 

* De naam Robbert is een gefingeerde naam

Laatste revisie: 24 december 2018 - 14:48