Livemuziek op de Intensive Care

Livemuziek op de IC; het lijkt een onverwachte combinatie. Toch gebeurt het nu in 2019 al een aantal weken met succes op de IC van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Livemuziek aan het bed brengt soms veel emoties teweeg en uit onderzoek blijkt dat het een positieve werking kan hebben op pijn, angst en vitale functies. De muziek biedt voor even afleiding en het is dan ook een moment wat zeer gewaardeerd wordt door de patiënt en zijn familie.

Om de zondag is er een muzikant aanwezig op de IC, die op verzoek speelt. De muzikant volgt de emoties van de patiënt en naasten en stemt de muziekkeuze, het ritme en de toon van de muziek hierop af. De interactie met de muzikanten versterkt de bijzondere ervaring voor patiënten en naasten. De muzikanten zijn allemaal professionele musici en hebben een training gevolgd die gericht is op het musiceren bij ernstig zieke IC-patiënten. Zij streven ernaar de enorme impact van een opname en behandeling op een IC voor de patiënt te beperken.

Muziek op de IC is een samenwerking met MuzIC, een projectgroep binnen de landelijke stichting FCIC (Family and Patient Centered Intensive Care) en werd mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van het Leyefonds.

Muziek kan een positieve werking hebben op  positieve werking kan hebben op pijn, angst en vitale functies.
Code VRIEND-004
Laatste revisie: 22 juni 2023 - 14:03