Kunstwerk Renée van Leusden onthuld

Op vrijdag 12 september 2014 hebben Els van Breda Vriesman, voorzitter Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis en Peter Langenbach, lid Raad van Bestuur van het Jeroen Bosch Ziekenhuis het kunstwerk ‘Vrijheid’ van de Bossche kunstenares Renée van Leusden onthuld. Het kunstwerk, dat is geschonken door de Raad van Bestuur en de Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis, staat in de verbindingsgang tussen het Jeroen Bosch Ziekenhuis en Instituut Verbeeten.

De verbindingsgang tussen het Jeroen Bosch Ziekenhuis en Instituut Verbeeten is begin dit jaar op feestelijke wijze in gebruik genomen. Patiënten die behandeld worden voor kanker, kunnen voor bestraling nu vanuit het ziekenhuis binnendoor het radiotherapeutisch instituut bereiken. Kunst is een belangrijk onderdeel van de ‘helende omgeving’ die beide organisaties willen zijn. Het kan troost en afleiding bieden, zeker als je erg ziek bent. Vanuit die gedachte is door de Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis en de Raad van Bestuur van het ziekenhuis aan Renée van Leusden opdracht gegeven tot het vervaardigen van een passend kunstwerk.

Renée van Leusden, zelf ex-kankerpatiënt, geeft aan het kunstwerk de titel ‘Vrijheid’ mee. Zij geeft hiervoor de volgende verklaring: “Een vlieger heeft voor mij alles te maken met vrijheid. Maar wat is vrijheid? Iedereen heeft daar zo zijn eigen gedachten bij. Gezond zijn betekent óók vrijheid, en die route loopt hier via Instituut Verbeeten. De vlieger heb ik als het ware doormidden gesneden. Een in strakke lijnen geschetste vrouwenfiguur baant zich een weg naar de vrijheid. Een driedimensionale vrijheid.”

Renée van Leusden werd in 1947 geboren te Arnhem. Ze bracht zichzelf de basisprincipes van het beeldhouwen bij. In Jacques de Bresser (1908-1986), van wie ze een aantal jaren les kreeg en de ambachtelijke facetten van het vak leerde, vond ze een goede leermeester. In 1988 ging ze alsnog naar de Koninklijke Kunstacademie te ’s-Hertogenbosch. Tijdens haar opleiding werkte ze samen met De Bresser aan de restauratie van de beelden van de St. Jan.

Werk van haar hand is te vinden in veel gemeentelijke collecties, overheidsgebouwen, bedrijven en bij particuliere verzamelaars. Haar grote doorbraak kwam in 1991 bij haar expositie in Grand Palais te Parijs ‘Mac 2000’ Femmes Contemporaines.

Code VRIEND-165
Laatste revisie: 22 juni 2023 - 15:43