Kinderboek over dialyseren gepresenteerd

Op vrijdag 23 november 2018 is in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een nieuw kinderboek gepresenteerd: Art en Vennie in Dialyseland.

Het boek, geschreven door dialyseverpleegkundige Silvia van Vonderen, is speciaal geschreven voor kinderen waarvan ouders of grootouders dialysepatiënt zijn. Door de verhalen en illustraties kan een ouder of grootouder op een laagdrempelige manier aan kinderen uitleggen wat dialyseren is en hoe het werkt. Het boek is voor € 14,95 verkrijgbaar via de grote webwinkels en in iedere boekhandel te bestellen.

“Door de vraag van een patiënt ben ik gaan schrijven”

Het boek ‘Art en Vennie in Dialyseland’ is geschreven na de vraag van een patiënt. “Mevrouw van Geldorp is dialysepatiënt bij ons in het JBZ en vroeg mij tijdens een behandeling of er geen boek over dialyseren was. Ze wilde namelijk aan haar kleinkinderen uitleggen waarom ze iedere week aan dat ‘gekke’ apparaat moest liggen. Er is genoeg uitleg over dialyseren beschikbaar voor volwassenen, maar uitleg in de vorm van een kinderboek had ik nog niet eerder gehoord. Na veel zoeken bleek er tot mijn grote verbazing een dergelijk boek ook niet te zijn. Toen bedacht ik om zelf een boek te schrijven.”, aldus auteur Silvia van Vonderen. Alle teksten en illustraties in het boek zijn helemaal zelf door Silvia geschreven en getekend: “Het schrijven en uitbrengen van het boek was en is een spannend avontuur. Een goede uitleg over dialyseren draagt volgens mij bij aan het gezondheidswelzijn van iedereen die te maken heeft met dialyseren. Ik hoop dus dat ik veel kinderen, ouders en grootouders met dit boek kan helpen.”

Als dank voor de inspiratie heeft Silvia tijdens een feestelijke presentatie het eerste exemplaar uitgereikt aan mevrouw Van Geldorp. Silvia: “In het hele proces is mevrouw Van Geldorp zeer betrokken geweest en heeft ze er regelmatig naar geïnformeerd. Ik ben haar zeer dankbaar voor de inspiratie die ze me heeft gegeven. Dus het was vanzelfsprekend dat zij het eerste exemplaar zou krijgen.”

Schenking Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis

Een mooi gebaar is gekomen vanuit de Stichting Vrienden JBZ. De stichting schenkt exemplaren aan de dialysepatiënten van het JBZ. Opbrengsten van de verkochte boeken wordt besteed aan nieuwe projecten voor dialysepatiënten.

nieuws 20181126 art en vennie in dialyseland
Code VRIEND-075