Herdenkplek voor overleden kindjes in het JBZ

Meestal is een zwangerschap een tijd van verwachting en het uitzien naar nieuw leven. Helaas kan er ook iets mis gaan tijdens de zwangerschap of rond de bevalling, waardoor de baby komt te overlijden. Voor ouders betekent dit een enorm zware periode waarin ze moeten leren omgaan met het verlies van hun kindje. In de komende periode zal er een herdenkplek voor overleden kindjes in het JBZ worden ingericht.

Gebleken is dat bij veel ouders behoefte is aan een plekje in het ziekenhuis waar zij hun kindje kunnen herdenken. In nauwe samenwerking tussen de afdeling Verloskunde, Geestelijke Verzorging en Kunstcommissie JBZ zal binnenkort in deze behoefte worden voorzien.

De herdenkplek

In het ontwerp is als symbool uitgegaan van een bladvorm. Dit bestaat uit 2 delen: een (papieren) bladvorm en een (metalen) ‘rest’ vorm waar dit blad precies in past. Op het blad kunnen ouders iets schrijven, bijvoorbeeld  de naam van hun kindje, geboortedatum of een persoonlijke tekst of tekening. In de linker omarming van de kapel wordt een kunstwerk als een tijdelijke herdenkplek geplaatst waar de ouders het blad kunnen bevestigen. Eén keer per jaar vindt een bijeenkomst plaats, waarvoor ouders die in het jaar daarvoor een kindje hebben verloren persoonlijk worden uitgenodigd. Ouders krijgen de mogelijkheid om hun persoonlijke bladvorm uit het tijdelijke kunstwerk mee te nemen. Daarna gaan de bezoekers naar de permanente herdenkplek in de buitentuin van het ziekenhuis. In een kunstwerk in de vorm van een gestileerde kas, wordt één bladvorm in metaal geplaatst als gezamenlijk symbool.

'Aanvrager van het jaar' bij Monuta Charity Fund

Dit project kon gerealiseerd worden dankzij bijdragen van de Stichting Vrienden JBZ, het Monuta Charity Fund en de RVE’s: Kindergeneeskunde, Gynaecologie en Verloskunde, Radiologie, MCCR, Interne Geneeskunde, Microbiologie, Pathologie, MICT en Kwaliteit en Veiligheid.

Tevens was het project genomineerd bij het Monuta Charity Fund event, als ‘aanvrager van het jaar’. Op 5 november 2015 is uit drie genomineerde aanvragen, de herdenkplek als winnaar uit de bus gekomen. Aan deze nominatie was een geldbedrag van € 2000,- verbonden.

Cheque van €2000.- van Monuta voor een herdenkplek voor overleden kinderen
Code VRIEND-135