Heart pillow voor borstkankerpatiënten in het JBZ

Patiënten die een operatie voor borstkanker hebben ondergaan, ondervinden vaak lichamelijk ongemak na de operatie. De behandelde borst of oksel is extra gevoelig. Daarom wordt aan deze patiënten een handgemaakt ‘heart pillow’ aangeboden.

Een heart pillow is een hartvormige kussentje dat precies in de okselholte past en ondersteuning biedt na een borstkankeroperatie. Door het kussentje onder de oksel te dragen geeft het verlichting van pijn door de operatiewond, verlichting van zwelling of stuwing, verlichting van spanning in de schouder en bescherming van het kwetsbare gebied (bijvoorbeeld bij het dragen van de autogordel).

Wat de hartkussentjes echt bijzonder maakt, is dat deze geheel kosteloos door een vrijwilligster worden gemaakt en gratis worden verstrekt aan patiënten. De vorm van het kussen, het hart, geeft de boodschap van betrokkenheid weer. Mevrouw Petra Mol-Swinkels heeft het initiatief opgepakt om voor de borstkankerpatiënten van het JBZ deze kussentjes te maken. Stichting Vrienden van het Jeroen Bosch Ziekenhuis ondersteunt dit initiatief.

"In juli 2016 is bij mij borstkanker ontdekt, daarvoor ben ik geopereerd en behandeld in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Bij toeval kwam ik in het bezit van een heartpillow. Ik ondervond direct het gemak ervan, met name 's nachts in bed en tijdens het autorijden. Het leek mij een mooi idee om ook andere patiënten hiermee kennis te laten maken en daarom heb ik samenwerking gezocht met het JBZ. Gelukkig kreeg ik al snel een heel positieve reactie en alle medewerking.

Vervolgens ben ik vol enthousiasme kussentjes gaan maken en sinds oktober 2016 worden ze uitgedeeld aan patiënten. Ik hoop hiermee hun klachten een beetje te verlichten en ze tegelijkertijd een hart onder de riem te steken in een moeilijke en verdrietige periode. Ik ben erg blij dat de Stichting Vrienden van het Jeroen Bosch Ziekenhuis dit initiatief steunt en mogelijk maakt!"

Dame met een heart pillow onder haar arm
Code VRIEND-024
Laatste revisie: 22 juni 2023 - 14:12