Handen van zorg in kunstwerk op verpleegafdeling Oncologie

Vanaf begin februari 2017 hangen er fotografische kunstwerken met de titel ‘Handwerk’ op de gang van de verpleegafdeling oncologie op C5. Beeldend kunstenaars Ivo van den Baar en Nicole Driessens (van Wandschappen) hebben in de maand november 2016 (gedurende hun Artist in Residence) in nauw overleg met deze afdeling de handen van oncologieverpleegkundige Maaike gevolgd tijdens een aantal van haar diensten. Nicole Driessens heeft Maaike gevolgd tijdens een vroege dienst vanaf 07.00 uur en een late dienst vanaf 15.00 uur om zoveel mogelijk verschillende handelingen van haar handen mee te maken. Unithoofd Matthea Kooijman vindt de kunstwerken passend op deze verpleegafdeling Oncologie. Handen van troost, begrip, respect en liefde voor de patiënt.

Het woord “behandeling’ gaat over dat wat handen doen om iemand te helpen en te genezen. Alle technische kennis in het ziekenhuis komt uiteindelijk terecht in dat wat de handen met de patiënt doen. Vele handelingen zijn in de dagelijkse sfeer. De kunstenaar heeft foto’s gemaakt van de verschillende activiteiten van de handen op een werkdag van wondverzorging tot wassen, troosten, eten opdienen of computerwerk.

Beeldend kunstenaar Nicole Driessens schrijft in haar blog: “Als er ergens in dit ziekenhuis persoonlijke aandacht en zorg van de verpleegkundige voor de patiënt essentieel en zichtbaar is, is het bij deze afdeling Oncologie. De patiënten die hier liggen krijgen doorgaans intensieve behandelingen om kanker te bestrijden, waarbij een aanzienlijk deel van hen weet dat ze niet meer zullen genezen. Het is confronterend en ontroerend. Maaike blijkt een engel. Haar rust, behendige zorg, aandacht en liefde voor de patiënt is grenzeloos. Niets is teveel en ondanks de lastige situaties die zich voordoen is iedereen bijzonder ontspannen en zelfs opgewekt. Aan humor is geen gebrek. Het aantal handelingen dat Maaike op een dag verricht is enorm en zelfs de verzoeken met spoed worden moeiteloos ingepast. Naast het zorgwerk zijn er veel besprekingen met de artsen over individuele patiënten en met het team over alle dagelijkse werkzaamheden. Soms vervalt zelfs de lunch, omdat er plotseling een patiënt geholpen moet worden”.

Als buitenstaander heeft beeldend kunstenaar Nicole Driessens het heel bijzonder gevonden om de kans te krijgen om dit deel van de zorg in het ziekenhuis te kunnen zien. Zij heeft gedurende de diensten van Maaike haar handen gevolgd en gefotografeerd. Het beeld dat zij hieruit heeft gedestilleerd is een blijvend kunstwerk geworden met de titel ‘Handwerk’. Het zijn 4 kunstwerken waarop in totaal vierentwintig foto’s van de handen van Maaike staan afgebeeld als een afspiegeling van haar werkdag.

Dit kunstproject is mede mogelijk gemaakt door de Stichting Vrienden van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Het fotokunstwerk met handen van de zorg

Bron: Kunstcommissie Jeroen Bosch Ziekenhuis

Code VRIEND-112