Gedetineerde maakt bibliotheekkast voor JBZ

Elk vriendenproject heeft een verhaal

De Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis werft fondsen voor projecten om het voor patiënten en bezoekers prettiger te maken in het ziekenhuis. Veel van deze vriendenprojecten hebben een verhaal. Over de bedenker, de gever, de maker of de patiënt. We delen deze verhalen achter onze projecten graag. Zo krijgen de Vrienden een gezicht.

Heb jij al eens een boek uitgekozen in het Jeroen Bosch Ziekenhuis? Wie in het Jeroen Bosch Ziekenhuis op de boulevard loopt kan ‘m niet missen. De grote open boekenkast in de vorm van een honingraat, gevuld met boeken voor alle leeftijden. Bezoekers en patiënten mogen hier een boek uitzoeken en meenemen. Gratis. De bibliotheekkast is speciaal voor het ziekenhuis gemaakt door gedetineerden van de Penitentiaire Inrichting (PI) in Vught. Patrick Lourenz tekende in zijn cel het ontwerp. Daarna ging hij ‘vol gas’ aan de slag in de werkzaal houtmachinalen. Het werd een kast met een verhaal.

Het idee
Het idee voor de bibliotheekkast ontstond tijdens de Boekenweek van 2018. Het ziekenhuis organiseerde een boekenmarkt, om aandacht te vragen voor laaggeletterdheid. Dat werd een succes. Veel medewerkers gaven boeken voor het goede doel. Dat vroeg om een vervolg; een patiëntenbibliotheek die altijd open is.

Kansen benutten

Voor het maken van een de kast werd de PI in Vught ingeschakeld. Gedetineerden zijn daar al jaren op een bijzondere manier betrokken bij het JBZ. Onder de noemer ‘Presents from Prisoners’ zamelen zij geld in om cadeautjes te kopen voor zieke kinderen op de kinderafdeling en de Spoed Eisende Hulp. Nu kwam de vraag voor een kast. Gedetineerde Patrick Lourenz reageerde meteen enthousiast. “Ik deed in die tijd mee aan een pilot om vaardigheidspapieren te behalen. Zo leerde ik algemene werknemersvaardigheden, houtbewerken en haalde ook een certificaat voor meewerkend voorman. Ik kreeg kansen en die heb ik volop benut.”

Tekst loopt door onder de foto.
project Vrienden - boekenkast PI Vught

Het ontwerp

Dat was vroeger wel anders… “als jongetje had ik een hekel aan school. Ik ging daarom al vroeg werken. In de PI in Vught zagen ze vrij snel dat ik handig met mijn handen was. In de werkzaal maakte ik een bureau, een vergadertafel en tafels en banken voor het terras. Het ontwerp voor de boekenkast heb ik samen met mijn begeleider uitgewerkt. Toen ik mijn idee aan de Vrienden mocht presenteren, had ik een voorbeeld van afvalhout gemaakt. De kast stond er dus al! Dat was een mooie verrassing en ik kreeg meteen de opdracht om ‘m te maken.”

Zelf afmaken

De kast was nog niet af, maar zijn tijd in de PI in Vught zat er bijna op. Patrick: “Voordat je helemaal vrij bent volgt er eerst nog een tussenperiode in ‘open kamp’. Dan slaap je elke avond in een PI en overdag werk je “buiten”. Op vrijdag was ik vrij. Toen heb ik het brutale verzoek gedaan om op mijn vrije dag in de PI te mogen werken aan de kast. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Een gevangene die vrijwillig terugkomt! Maar het was inmiddels mijn project en ik wilde het graag zelf afmaken. Met toestemming uit Den Haag mocht het. Ruim 1,5 jaar heb ik eraan gewerkt.”

Titel

De kast kreeg ook een titel; “No bars for reading”. Letterlijk staat er “geen tralies om te lezen”. Maar bars betekent ook hindernissen en daarmee bedoel ik dus ook dat er geen reden is om niet te lezen. Ik heb ook nog gezorgd voor boeken om de kast te vullen. En bij de officiële opening was ik uiteindelijk apetrots.

Hoe kijkt Patrick terug op het project? “Ik heb iets positiefs uit een moeilijke tijd gehaald. En heb geleerd om eerlijk en direct te zijn. Daar bereik je het meeste mee. Zeggen waar het op staat, ook al klinkt het soms wat cru, dat wordt uiteindelijk altijd gewaardeerd.”

Het doel van de bibliotheekkast is om het verblijf van patiënten en bezoekers in het JBZ plezieriger te maken. Iedereen kan een boek uitzoeken en meenemen. Het boek mag weer worden ingeleverd maar dat hoeft niet. Wie boeken wil schenken, kan ze inleveren bij het Voorlichtingscentrum (Boulevard, tegenover de Patiëntenregistratie) op maandag tot en met vrijdag, van 9.00 uur tot 16.30 uur.

Code VRIEND-172
Laatste revisie: 22 juni 2023 - 15:39