Behandeling

FODMAP-dieet bij het prikkelbaar darmsyndroom

FODMAP is een verzamelnaam voor verschillende soorten koolhydraten die klachten kunnen geven bij mensen met het prikkelbaar darmsyndroom.

Bij het FODMAP-beperkte dieet gaat u eerst producten met FODMAP weglaten uit het menu. Daarna voegt u voorzichtig weer FODMAP’s toe aan uw voeding. Zo kunt u erachter komen welke groep koolhydraten klachten veroorzaakt. Die producten kunt u voortaan beter vermijden. Een diëtist begeleidt u hierbij. 

Lees meer

Wat is een FODMAP-dieet?

Wanneer bacteriën restvoedsel verteren, wordt dat rotting genoemd als het over eiwitten gaat. Als het over koolhydraten gaat, dan wordt het gisten of fermentatie genoemd. Het FODMAP-dieet concentreert zich op de fermentatie.

Het FODMAP dieet is ontwikkeld in Australië. De letters staan voor: Fermentation, Oligosaccharides, Disaccharides, Monosacchariden, Polyols.

Vrij vertaald in het Nederlands betekent dat:

  • Fermenteren (het vergisten van voeding door darmbacteriën)
  • Oligosacchariden, zoals fructanen/fructooligosacchariden (te vinden in granen en groenten) en galactanen/galactooligosacchariden (te vinden in peulvruchten)
  • Disacchariden, zoals lactose (te vinden in melk)
  • Monosacchariden, zoals fructose (te vinden in fruit)
  • Polyolen, zoals sorbitol (te vinden in gezoete producten)

Al deze stofjes (FODMAPS) zijn restanten van koolhydraten in onze voeding. Wanneer ze door de darmbacteriën verteerd worden, ontstaan er stoffen en gassen die verantwoordelijk kunnen zijn voor PDS-klachten.

FODMAPS zitten in veel levensmiddelen die dagelijks gegeten worden. Een kleine hoeveelheid van deze stoffen in de voeding is niet erg, omdat dit in de praktijk geen klachten veroorzaakt. Het doel van het dieet is om de totale hoeveelheid van deze FODMAPS die in de dikke darm komen te verminderen. Het dieet wordt dan ook ‘het FODMAP-beperkte dieet’ genoemd.

Hoe volgt u een FODMAP-dieet?

Voor het volgen van het FODMAP-dieet, kunt u een gespecialiseerde diëtist bezoeken die ervaring heeft met dit soort diëten. Samen met de diëtist maakt u een plan om voedsel dat veel FODMAP bevat te laten staan. Om de klachten te verminderen, is het nodig om het FODMAP-dieet ongeveer zes weken nauwkeurig te volgen. De mate van gevoeligheid voor de FODMAPs, met name voor mono- en disachariden en polyolen, kan erg verschillen. Het is goed mogelijk dat bij u niet alle FODMAPs klachten geven.

Als na ongeveer zes weken blijkt dat het dieet bij u voldoende effect heeft, kunt u samen met de diëtist onderzoeken welke voedingsmiddelen u wel kunt verdragen. Hierbij is vaak uw eigen informatie van belang over het voedsel dat mogelijk de klachten veroorzaakt. De diëtist kan dan adviezen geven over voedingsmiddelen waar eveneens FODMAPs in zitten.

Het volgen van een FODMAP-dieet is intensief: het opstellen van het dieet op grond van uw probleem en kijken of dit dieet bij u past, vergt veel tijd en aandacht. Vaak moet u meerdere malen op consult komen, voordat het duidelijk is of een bepaalde aanpassing effectief is.

Wat is het effect van een FODMAP-dieet?

Het is goed mogelijk dat het FODMAP-dieet succesvol blijkt te zijn, maar dat er nog wel klachten overblijven. Deze klachten kunnen helaas niet altijd opgelost worden.

Meer informatie

Op www.fodmap-dieet.nl treft u een overzicht van diëtisten welke gespecialiseerd zijn in het FODMAP dieet.

 

Literatuur:

www.pdsb.nl

www.fodmap-dieet.nl

www.fodmapdieet.nl (samenwerking met Martini Ziekenhuis)

 

 

Betrokken afdelingen

Code INT-178b
Laatste revisie: 9 augustus 2019 - 15:22

FODMAP-dieet bij het prikkelbaar darmsyndroom