Feestelijke ingebruikname van twee Vriendenprojecten op functieafdeling Cardiologie

Op 20 oktober 2014 werden de projecten ‘Aangenaam fietsen in het JBZ’ en ‘Afleiding in het donker’ op de functieafdeling Cardiologie in het Jeroen Bosch Ziekenhuis feestelijk in gebruik gesteld.

Een fietstest uitvoeren in een kale saaie ruimte, daar is vanaf heden geen sprake meer van. Patiënten kunnen nu namelijk via een beeldscherm een fietsroute uitzetten die hen bijvoorbeeld door het historisch centrum van ’s-Hertogenbosch leidt. Maar een tochtje door de binnenstad van Parijs of door de natuur behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Bij een fietstest wordt de activiteit van het hart tijdens en na lichamelijke inspanning gemeten. Dankzij het scherm waarop de patiënt vanaf de hometrainer uitkijkt, wordt de fietstest een stuk aangenamer en uitdagender. Dankzij het bedrijf Fietslabyrint, dat de materialen voor een scherpe prijs kon leveren en een schenking van de Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis kon dit project uiteindelijk worden gerealiseerd . Daarnaast heeft de functieafdeling Cardiologie eerder dit jaar dankzij de Vincentius Vereniging en de Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis het project ‘Afleiding in het donker’ kunnen verwezenlijken. Door dit project hebben jaarlijks zo’n 500 kinderen een plezierige afleiding wanneer zij zo stil mogelijk moeten liggen in de donkere echokamer. Die afleiding komt van een LED-projector, waarmee vrolijke, bewegende figuren, dieren, vissen e.d. op het plafond of de muur worden geprojecteerd.

Medewerkers van het JBZ, het Fietslabyrint, de Vincentius Vereniging en de Stichting Vrienden JBZ waren aanwezig bij de feestelijke ingebruikname van beide projecten en reageerden allen bijzonder enthousiast. Enkelen konden dan ook de verleiding niet weerstaan om een fietstochtje door het zonnige Parijs te maken. “Hoe kleine dingen zo veel verschil kunnen maken is mooi om te zien”, aldus een van de aanwezigen.

Code VRIEND-164
Laatste revisie: 27 juni 2023 - 12:55