Coronavirus

Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op de veelgestelde vragen omtrent het Coronavirus en het JBZ.

Naar het ziekenhuis

Controleert het JBZ patiënten en bezoekers bij de ingang op symptomen van het Coronavirus?

Ja, het JBZ vraagt bij de ingang van alle locaties en de prikposten aan alle patiënten en bezoekers of zij last hebben van: koorts óf hoesten óf benauwdheidsklachten/kortademigheid óf een combinatie hiervan.

Als u verwezen bent naar het ziekenhuis, een afspraak heeft of op bezoek mag komen, heeft u gewoon toegang tot het ziekenhuis.

  • Heeft u geen klachten? Dan krijgt u een  groen kaartje en kunt u zelfstandig naar binnen.
  • Heeft u wel klachten? Dan krijgt u een oranje kaartje en een chirurgisch mondneusmasker. U draagt dit mondneusmasker tot u de locatie weer verlaat. U kunt vervolgens zelfstandig naar uw afspraak.

Als u geen mondneusmasker kan dragen – bijvoorbeeld vanwege ernstige benauwdheid – dan brengen we u naar een aparte wachtkamer. Een medewerker die beschermingsmaterialen draagt, helpt u dan.

Wij doen dit om patiënten, bezoekers en medewerkers extra te beschermen.

Gaat mijn afspraak door?

Langzaam aan pakken we zorg voor onze niet-Corona patiënten op. We maken voor de komende weken afspraken met patiënten, die zonder onze zorg veel zieker gaan worden. Deze patiënten bellen wij om ze uit te nodigen om naar het ziekenhuis te komen. Onze artsen bepalen in overleg met u of u wel of niet naar het ziekenhuis kan komen.

Hoe snel andere afspraken door kunnen gaan, hangt af van de ontwikkelingen rondom het Coronavirus. Lees meer informatie hierover in het nieuwsbericht, over het gefaseerd opstarten van de zorg: “Zorg voor patiënten zonder Corona ”.

Wanneer uw bestaande afspraak niet doorgaat of wordt gewijzigd, wordt u door ons gebeld. Sommige scopieën gaan door, als er daarna geen opname in de kliniek nodig is.

Wanneer u klachten heeft van verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, neem dan contact op met de polikliniek. We kijken dan of de afspraak kan worden verzet in een belafspraak of dat het beter is deze uit te stellen naar een later moment.

Zie voor meer informatie ook de pagina: Uw afspraak.

Gaat mijn operatie door?

Langzaam aan pakken we zorg voor onze niet-Corona patiënten op. We maken voor de komende weken afspraken met patiënten, die zonder onze zorg veel zieker gaan worden. Deze patiënten bellen wij om ze uit te nodigen om naar het ziekenhuis te komen. Onze artsen bepalen in overleg met u of u wel of niet naar het ziekenhuis kan komen.

Hoe snel andere afspraken door kunnen gaan, hangt af van de ontwikkelingen rondom het Coronavirus. Lees meer informatie hierover in het nieuwsbericht, over het gefaseerd opstarten van de zorg: “Zorg voor patiënten zonder Corona ”.

Het besluit om een operatie wel of niet af te zeggen, wordt uiteraard weloverwogen genomen door de verantwoordelijk medisch specialist. Spoedoperaties en oncologische operaties, gaan wel gewoon door. Zie voor meer informatie ook de pagina: Uw opname of operatie.

Kan ik bloed laten prikken in het ziekenhuis of bij prikposten?

Ja, u kunt op verschillende locaties en prikposten terecht voor bloedprikken. Vanwege voorzorgsmaatregelen zijn er wel prikposten tijdelijk gesloten of veranderd van locatie. Kijk daarom eerst bij locaties en prikposten waar u terecht kunt.

Moeten patiënten die opgenomen worden in het JBZ gescreend worden op het Coronavirus?

Ja, patiënten die worden opgenomen met een luchtweginfectie worden getest op het Coronavirus, ook als ze niet verdacht zijn voor een infectie met het Coronavirus.

Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak?

Wij vragen u om bij de afspraak alléén naar het ziekenhuis. Het is niet toegestaan om iemand mee te nemen. Als het echt nodig is, mag u maximaal één begeleider meenemen.

Mogen patiënten bezoekers ontvangen?

Vanaf donderdag 26 maart mogen patiënten die opgenomen zijn in het Jeroen Bosch Ziekenhuis geen bezoek meer ontvangen. Dit om verdere verspreiding van het Coronavirus (COVID-19) zoveel mogelijk te beperken. We snappen dat dit een heel ingrijpende maatregel is. Er zijn enkele uitzonderingen. Meer informatie vindt u op de pagina Informatie over bezoek.

Nu de patiënten in ons ziekenhuis maar weinig bezoekers mogen ontvangen, geven we ze graag de tip hoe ze via videobellen met WhatsApp toch in contact kunnen blijven met hun familie en vrienden. Er is een instructie, welke ook op papier beschikbaar is op de klinische afdelingen.

Mag ik de hand van mijn zorgverlener schudden?

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis sluit aan bij het landelijke beleid en daarom schudden zorgverleners tijdelijk geen handen meer. Daarbij benadrukken we dat het nog steeds belangrijk is om uw handen regelmatig goed te wassen. Op alle verpleegafdelingen en poliklinieken hangen posters waarop deze tijdelijke maatregel staat aangegeven.

Zijn er in het JBZ voldoende beschermmiddelen? Denk aan kapjes, desinfectiegel, isolatiekamers.

Vooralsnog is er voldoende voorraad aanwezig. We houden dit dagelijks in de gaten.

Loop ik extra risico?

Ik ben zwanger, moet ik me zorgen maken?

Nee. Zwangere vrouwen maken niet meer of minder kans om het virus op te lopen dan niet-zwangere vrouwen. Als het wél gebeurt, is het verloop volgens het RIVM hetzelfde. Ook is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen.

Kan ik naar het ziekenhuis komen voor een zwangerschapscontrole en de bevalling?

Ja dat kan, maar er zijn wel enkele maatregelen genomen. Lees hier meer over de maatregelen zwangerschapscontrole en bevallen in het ziekenhuis en het Coronavirus. Lees ook de nieuwsbrief 'Geboortezorg gaat door', die we samen met onze ketenpartners hebben gemaakt. 

Ik heb gezondheidsproblemen zoals astma/copd/longfalen/een hartziekte, een andere longaandoening. Loop ik extra risico?

Mocht u zich zorgen maken over uw gezondheid in relatie tot het Coronavirus, kijk dan op de website van het RIVM.

Ik heb MS. Loop ik extra risico?

Lees hier meer informatie over MS en het Coronavirus.

Ik heb de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa. Loop ik extra risico?

Ik heb psoriasis of eczeem. Loop ik extra risico?

Lees hier meer over de psoriasis of eczeem en het Coronavirus.

Leveranciers & dienstverleners

Kan ik als leverancier/dienstverlener nog naar het JBZ komen? Welke richtlijnen gelden er?

Ja, dat kan gewoon. Als een afspraak of levering niet kan doorgaan, nemen wij contact met u op.

Wij vragen leveranciers om rekening te houden met de algemene RIVM-richtlijnen: bij klachten van (neus)verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, beperk dan uw sociale contacten. Dit betekent: blijf thuis.

Algemeen

Wat moet ik doen als ik klachten heb van verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts?

Heeft u klachten van (neus)verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, beperk dan uw sociale contacten. Dit betekent: blijf thuis. 

Wanneer uw klachten verergeren, kom dan niet zelf naar de huisartsenpost of Spoedeisende hulp, maar neem telefonisch contact op met uw huisarts of huisartsenpost. Mensen die toch zelf komen met alleen deze klachten en geen spoedeisende zorg nodig hebben, moeten wij helaas verzoeken terug naar huis te gaan.

Heeft u een afspraak in het ziekenhuis? Neem dan contact op met de polikliniek bij klachten van verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. We kijken dan of uw afspraak (eventueel) verzet kan worden.

Wat kan ik zelf doen om besmetting te voorkomen?

Probeer te voorkomen dat u virussen krijgt of aan anderen geeft: 

  • Was uw handen regelmatig met zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Blijf thuis bij klachten van verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts
  • Houd 1,5 meter afstand

Bekijk ook deze instructie

Bron: rijksoverheid.nl

Ik heb geen mondkapje. Ben ik dan wel goed beschermd?

In Nederland adviseert de RIVM alleen speciale mondkapjes voor medisch personeel. Meer informatie vindt u op de website van het RIVM.

Ik wil het ziekenhuis graag helpen, kan ik iets doen?

We krijgen veel hartverwarmende reacties van mensen die graag iets willen betekenen voor het ziekenhuis. Hartelijk dank voor alle spontane aanmeldingen voor extra hulp! 

Op dit moment zijn we alle aanmeldingen aan het verwerken. We vragen je tot nader bericht niet meer aan te melden. Tenzij je een gediplomeerd MBRT'er, verpleegkundige of een geregistreerd arts bent en niet nodig bent bij je eigen organisatie.

Gediplomeerd verpleegkundige of arts?

Ben jij gediplomeerd MBRT'er, meld je aan via:

Aanmeldformulier MBRT'er

Ben jij verpleegkundige, meld je aan via:

Aanmeldformulier verpleegkundigen

Ben jij geregistreerd arts, meld je dan aan via:

Aanmeldformulier artsen

 

Is er informatie over het Coronavirus in begrijpelijke taal beschikbaar?

Wij hebben een lijst gemaakt, met daarin links naar andere websites. Op deze websites is informatie over het Coronavirus in begrijpelijke taal beschikbaar. Ook in gebarentaal of voor anderstaligen. Kijk voor meer informatie op onze pagina Informatie in begrijpelijke taal.

Zijn de kapper en pedicure in het ziekenhuis nog open?

Nee, de kapper en pedicure zijn vanaf maandag 16 maart tijdelijk gesloten. Het is nog niet bekend wanneer ze weer open gaan.

Waar vind ik informatie over hoe ik kan omgaan met zorgen, stress of angst vanwege het Coronavirus?

Het Coronavirus zorgt voor veel onzekerheid. Het is belangrijk om te beseffen dat het normaal is om stress te ervaren in deze situatie. Angst, bezorgdheid en onzekerheid over je eigen gezondheid of die van je naasten is normaal en hoort erbij.

Bekijk de folder met handvatten en oefeningen, speciaal voor patiënten en naasten.

Code COR-002
Laatste revisie: 4 april 2020 - 16:49