Moeder met meisje op de boulevard
Onderzoek

E.E.G. onderzoek bij kinderen, na een deel van de nacht wakker blijven (Slaapdeprivatie)

Bij het E.E.G. onderzoek na slaapdeprivatie meten we de activiteit van de hersenen van uw kind bij de overgang van waak naar slaap.

Dit gebeurt met behulp van elektroden. Het is belangrijk dat uw kind een gedeelte van de nacht voor het onderzoek niet slaapt.

Hoe verloopt het onderzoek?

Hier vindt u alle belangrijke informatie over uw onderzoek

Wat neemt u mee voor uw kind?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis moet u meenemen: een geldig identiteitsbewijs en het Actueel Medicatie Overzicht (AMO) van uw kind. Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

MijnJBZ voor kinderen

Kinderen onder de 12 jaar en hun ouders kunnen niet inloggen in het dossier van het kind in MijnJBZ. Wilt u informatie in het dossier inzien? Dan kunt u mogelijk een machtiging voor uw kind aanvragen. Kijk voor de actuele informatie op www.mijnjbz.nl/machtiging.

Gegevens delen

Wilt u dat zorgverleners buiten het Jeroen Bosch Ziekenhuis uw medische gegevens kunnen inzien? Dan moet u het JBZ toestemming geven om uw gegevens beschikbaar te stellen.

Code KIN-202
Laatste revisie: 12 april 2023 - 16:14
Hoe verloopt het onderzoek?

Uw kind voorbereiden

Een goede voorbereiding is belangrijk. Voor uw kind en voor u. Op Hallo ziekenhuis! kan uw kind alvast kennismaken met het ziekenhuis. Uw kind kan er onder andere filmpjes bekijken over een onderzoek en de afdeling Kinderdagbehandeling.

Kinderpaspoort

Heeft uw kind al een JBZ-kinderpaspoort? Vul deze in, samen met uw kind. Zo kunnen wij uw kind helpen bij de opname in het ziekenhuis. Heeft uw kind nog geen paspoort ontvangen? Vraag er naar in het ziekenhuis. Dit kan bij de afdeling Patiëntenregistratie, polikliniek of verpleegafdeling.  Neem het paspoort altijd mee als uw kind naar het ziekenhuis komt.

kinderpaspoort

Uw kind moet een gedeelte van de nacht wakker blijven. Hieronder leest u wanneer u uw kind moet wakker maken:

• 0-2 jaar: wekken tussen 06.00 en 07.00 uur, wakker blijven tot E.E.G. onderzoek in het begin van de middag.
  • 2-4 jaar: wekken om 05.00 uur en wakker blijven tot E.E.G. onderzoek in het begin van de middag.
  • 4-6 jaar: tussen 22.00 en 23.00 uur gaan slapen, wekken om 05.00 uur en wakker blijven tot E.E.G. onderzoek in het begin van de middag.
  • 6-10 jaar: om 24.00 uur gaan slapen, wekken om 5 uur en wakker blijven tot E.E.G. onderzoek in het begin van de middag.
  • 10-16 jaar: om 24.00 uur gaan slapen, wekken om 03.00 uur en wakker blijven tot E.E.G. onderzoek in het begin van de middag.

Waar moet u verder opletten?

Om het E.E.G. onderzoek goed uit te kunnen voeren is het belangrijk dat u de avond voor het onderzoek de haren van uw kind wast en geen gel, haarlak, en dergelijke gebruikt. Wilt u ook geen vlechtjes en dergelijke in het haar doen.

Waar heeft u uw afspraak?

Het onderzoek vindt plaats op de Klinische Neurofysiologie (KNF), gebouw C, verdieping 1, ontvangst 5.

Voor het onderzoek

• Meestal wordt een elastische muts met elektroden gebruikt. Soms plakt de laborant de losse elektroden met pasta op het hoofd van uw kind.
  • Voor een goede werking brengt de laborant onder de elektroden een contactgel aan en wordt er wat over de hoofdhuid van uw kind gekrabbeld met een hol buisje.

Tijdens het onderzoek

• De elektroden worden via draadjes met het E.E.G. apparaat verbonden. Het apparaat registreert de activiteit van de hersenen van uw kind. Op het beeldscherm is dit te zien als een soort golfjes.
  • Tijdens het onderzoek ligt uw kind op een bed in een verduisterde kamer. Uw kind hoeft niet meer wakker te blijven. Het is de bedoeling dat uw kind gaat slapen.
  • Afhankelijk van de leeftijd vraagt de laborant aan het eind van het onderzoek aan uw kind om een aantal opdrachten uit voeren, zoals de ogen openen en weer sluiten. Ook wordt er een lamp voor uw kind geplaatst die af en toe gaat knipperen.
  • Tijdens het onderzoek neemt de laborant beeld en geluid op. Deze beelden worden alleen gebruikt voor het onderzoek. Als er geen bijzonderheden zijn opgenomen, verwijderen we de beelden.

Het totale onderzoek duurt ruim één uur.

Na het onderzoek verwijdert de laborant het kapje of de losse elektroden met de pasta. U kunt thuis de haren van uw kind wassen met shampoo. Als er nog pastaresten in de haren van uw kind zitten zitten, wast u die eruit.

De uitslag van het onderzoek krijgt u van de behandelend arts van uw kind, bij de eerstvolgende afspraak op de polikliniek.

Als u nog vragen heeft dan kunt u deze voor het begin van het onderzoek stellen. Ook kunt u bellen met de afdeling Klinische Neurofysiologie, telefoonnummer (073) 553 86 80.