Welk hoortoestel past het beste bij u?

Via uw KNO-arts heeft u het advies gekregen om een proef met hoortoestellen te gaan starten. In deze periode kunt u hoortoestellen uitproberen en vergelijken. De duur van de proef is afhankelijk van de audicien waar u naartoe gaat. Wanneer u helemaal tevreden bent, rondt u deze proefperiode af en schaft u de hoortoestellen aan.

Hoe verloopt de proefperiode?

De polikliniek Keel-, Neus- en Oorheelkunde levert geen hoortoestellen. U krijgt een recept voor hoortoestellen en een kopie van het gehooronderzoek mee. Hiermee gaat u naar een audicien. Dit is iemand die hoortoestellen verkoopt. U kunt zelf beslissen naar welke audicien u gaat. Audiciens kunnen verschillen in aanbod van hun toestellen, maar ook in service. U kunt zich door meerdere audiciens laten voorlichten over hun werkwijze. Voor ervaringen van andere klanten bij audiciens kunt u kijken op: https://www.hoorwijzer.nl/audiciens/

Informeer vooraf bij de audicien van uw keuze of er een contract is met uw zorgverzekeraar.
 

Meer informatie

Welke hoortoestellen zijn er?

Er zijn verschillende soorten hoortoestellen. Er zijn toestellen die u in het oor kunt dragen en toestellen die u achter het oor draagt. Daarnaast zijn er verschillende merken met elk een eigen klank. Niet alle toestellen zijn voor elk gehoorverlies geschikt.

De audicien kijkt samen met u welke hoortoestellen uw klachten rond horen en verstaan kunnen verbeteren. Vertel de audicien uw wensen. Waar heeft u de toestellen voor nodig? Wat voor soort toestel spreekt u het meest aan? Hoe ziet uw dagelijks leven eruit? Vragen die belangrijk zijn om een goede keuze te maken. U krijgt toestellen op leenbasis, dus zonder kosten, mee naar huis om uit te proberen.

Het kost tijd om aan (nieuwe) hoortoestellen te wennen. U hoort weer geluiden die u lange tijd niet meer heeft gehoord. Het duurt een aantal weken voordat uw hersenen daar weer aan gewend zijn. In het begin kan het geluid wat hard of scherp klinken. Als u de toestellen meteen de hele dag draagt, raakt u er het snelst aan gewend. Het geluid gaat dan weer prettiger klinken. Ook verstaat u mensen steeds beter. 

Heeft u tijdens de proefperiode vragen of klachten over het hoortoestel of het oorstukje? Bespreek dit met uw audicien. Deze kan de instellingen veranderen of u een ander toestel laten uitproberen.

Wat mag u verwachten van de hoortoestellen?

Hoortoestellen kunnen uw gehoor niet herstellen tot normaal niveau. Als u uw hoortoestellen draagt:

  • moet u beter kunnen horen en verstaan in een rustige omgeving en in een klein groepje;
  • is het normaal dat u in een situatie met achtergrondgeluiden minder goed verstaat dan in een rustige situatie;
  • moet u in een drukke omgeving in ieder geval met de mensen naast u een gesprek kunnen voeren. Als u een erg groot gehoorverlies heeft, kan dit moeilijk blijven. Het is echter niet de bedoeling dat u met de hoortoestellen minder verstaat dan zonder de hoortoestellen;
  • mag u geen last hebben van de oorstukjes/hoortoestellen, zoals pijn, irritatie of jeuk. Ze moeten prettig zitten;
  • moet na de periode van gewenning zachte spraak hoorbaar zijn en normale spraak prettig klinken. Luide spraak moet hard klinken, maar mag niet vervelend hard zijn;
  • moet uw eigen stem prettig klinken - niet hol of hard;
  • mag u geen hard fluitend geluid horen als de toestellen goed in uw oren zitten.

Hoe gaat het in moeilijke luistersituaties?

Soms blijft het ook met hoortoestellen moeilijk om in bepaalde situaties goed te kunnen verstaan. Bijvoorbeeld tijdens een feestje of een vergadering. Ook verstaan van de tv of mensen op het podium in een theater kan soms lastig blijven. Op veel hoortoestellen kunnen aparte programma’s voor deze situaties worden gezet. Bijvoorbeeld een programma om in rumoerige situaties wat minder last te hebben van alle bijgeluiden. Ook heeft een toestel soms extra functies, zoals ruisonderdrukking. De audicien kan u hierover uitleg geven.

Wat voor u nodig of prettig is, hangt af van uw gehoorverlies en de activiteiten in uw dagelijks leven. In de proefperiode kunt u uitproberen of een bepaalde functie u bevalt. Er bestaan aanvullende hulpmiddelen om beter te kunnen verstaan tijdens tv kijken, vergaderen of schouwburgbezoek (ringleiding, solo-apparatuur). De audicien kan u hier meer informatie over geven.

Wat gebeurt er na de proefperiode?

Na de proefperiode besluit u welk type toestellen u het prettigst vindt. Wanneer u tevreden bent en de toestellen goed staan ingesteld, wordt de proefperiode afgesloten. Pas dan hoeft u de toestellen te betalen. Teken een eventuele tevredenheidverklaring bij de audicien ook pas als u helemaal tevreden bent.

Merkt u aan het einde van de proefperiode te weinig verbetering? Dan kunt u de toestellen kosteloos inleveren bij uw audicien. Als u in het dagelijks leven toch veel moeite heeft met verstaan van mensen, kunt u contact opnemen met de polikliniek Keel- Neus- en Oorheelkunde.  Wij kijken dan met u mee naar een passende oplossing.

Wat wordt vergoed?

Gehoorapparaten (hoortoestellen) vallen onder de categorie hulpmiddelen en worden gedeeltelijk door de basisverzekering gedekt. Niet alle gehoorapparaten worden (volledig) vergoed door de zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van de voorwaarden van de polis die u heeft afgesloten. Verder kan het ook afhankelijk zijn van de audicien waar u naar toe gaat. Raadpleeg voor de exacte vergoedingen altijd de polisvoorwaarden van de verzekeraar. 

Voor meer informatie kunt u ook kijken op: zorgwijzer.nl

Heeft u nog vragen?

U kunt bij vragen of problemen eerst bellen of langs gaan bij uw audicien. Deze kan zo nodig contact opnemen met de polikliniek Keel- Neus- en Oorheelkunde.

Voor meer informatie kunt u kijken op één van de onderstaande websites:

  • hoorwijzer: informatie over hoorhulpmiddelen, hoorzorg, vergoedingen, ervaringen bij audiciens
  • hoormij: meer informatie over (omgaan met) slechthorendheid
Code KNO-060
Laatste revisie: 5 december 2023 - 16:33