Spiegelgesprekken
Een spiegelgesprek is een bijeenkomst waarin een kleine groep patiënten in de vorm van een kringgesprek vertelt over hoe zij de zorg en dienstverlening hebben ervaren.
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
Patiënten wordt gevraagd naar hun verwachtingen, wat goed ging, wat beter kon en wat zij belangrijk vinden.
De bijeenkomst wordt geleid door een onafhankelijke gespreksleider. Op de achtergrond luisteren medewerkers zoals verpleegkundigen en artsen als toehoorder mee. Zij mengen zich niet in het gesprek, maar krijgen als het ware een spiegel voorgehouden door de patiënt.
Door het luisteren naar de ervaringen van patiënten worden medewerkers zich meer bewust van de belevingswereld van patiënten. Dit helpt ons om onze zorg en dienstverlening beter af te stemmen op de wensen en behoeften van patiënten.