Headerafbeelding
Foto mobiele telefoon in hand
Behandeling

Longkanker thuismonitoring

Mensen met longkanker die hiervoor worden behandeld met chemo- en/of immunotherapie kunnen mogelijk gebruik maken van thuismonitoring. U kunt dit bespreken met uw behandelaar.

Bij thuismonitoring hoeft u minder vaak naar het ziekenhuis. U krijgt op deze manier de zorg die bij u past.

Hoe verloopt thuismonitoring?

Hier vindt u alle belangrijke informatie

Betrokken afdelingen

Code ONC-348
Laatste revisie: 10 december 2024 - 11:51
Hoe verloopt thuismonitoring?

Longkanker thuismonitoring

Bij thuismonitoring voert u metingen over uw gezondheid in via een app op uw telefoon of tablet. De metingen komen binnen in het Monitoringscentrum.

Wijken de metingen af? Dan nemen we contact met u op om te vragen hoe het met u gaat. Wanneer dat nodig is, overleggen we met uw verpleegkundig specialist of longarts. Zo houden we u goed in de gaten.

U heeft een smartphone of tablet nodig. Hierop installeert u de Thuismeten app.

Daarnaast hebben we uw e-mailadres nodig. U kunt uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer zelf wijzigen in MijnJBZ.

Via een e-mail krijgt u informatie waar u de app kunt downloaden en hoe u kunt inloggen.

Verder heeft u een thermometer nodig om uw lichaamstemperatuur mee te meten en een weegschaal om uw gewicht te meten. Als u nog geen thermometer of weegschaal heeft, moet u deze zelf kopen.

In de Thuismeten-app krijgt u een paar dagen voor uw afspraak met uw behandelaar (verpleegkundig specialist of longarts) een vragenlijst. U vult in of u klachten heeft die passen bij de behandeling. Uw behandelaar kan deze antwoorden inzien en bespreekt deze met u tijdens uw afspraak.

4 dagen na de behandeling krijgt u via de Thuismeten-app de vraag of u bijwerkingen heeft van de immunotherapie. Denk hierbij aan vermoeidheid, pijn enzovoort. Deze bijwerkingen kunt u invullen via de app. U krijgt dan informatie en adviezen hierover via app.

Als het nodig is, neemt het Monitoringscentrum contact met u op. Het kan zijn dat we u bellen of u krijgt een berichtje. Eventueel overleggen we met uw behandelaar.

Voor hulp en ondersteuning, bijvoorbeeld bij het installeren van de app, kunt u contact opnemen met het Monitoringscentrum.

Daarnaast kunt u terecht bij de vrijwilligers van de Vriendendiensten in het voorlichtingscentrum van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (aan de Boulevard).

U kunt ook via de 'Thuismeten-app' contact opnemen met het Monitoringscentrum. Bijvoorbeeld als u algemene vragen heeft of wanneer u twijfelt over uw situatie. Dit doet u gemakkelijk via de knop 'Contact met behandelaar' die u kunt vinden onder het kopje 'Zelfzorg'.

Let op: in spoedeisende situaties belt u NIET met het Monitoringscentrum maar naar uw eigen huisarts, de huisartsenpost (buiten kantooruren), of 112!