Veel gestelde vragen over Urologie

Heeft u een vraag? Kijk eerst of het antwoord op uw vraag op deze pagina staat, voordat u contact met ons opneemt.

Het maken van een afspraak

Ik wil een afspraak maken bij de uroloog. Heb ik een (nieuwe) verwijsbrief nodig?

Zolang u onder behandeling blijft voor dezelfde zorgvraag (klachten) en de huisarts geen afsluitende brief van het ziekenhuis heeft ontvangen, heeft u geen nieuwe verwijzing van de huisarts nodig.

Als tijdens de behandeling in het ziekenhuis een bijkomende aandoening wordt ontdekt voor hetzelfde specialisme, heeft u hiervoor ook geen extra verwijzing nodig. 

Als u voor een andere zorgvraag (nieuwe klachten) naar het ziekenhuis komt, heeft u daarvoor een nieuwe verwijzing nodig. Zonder verwijzing worden de zorgkosten niet vergoed door de zorgverzekering.

Ik wil mijn afspraak bij de uroloog graag verzetten, waar moet ik dan naartoe bellen?

Als u een afspraak wilt maken, wilt verzetten of wilt annuleren belt u naar de polikliniek Urologie. Wij zijn elke werkdag bereikbaar tussen 9.00 en 11.00 uur. Kunt u niet naar uw afspraak komen? Laat het ons dan tijdig weten. We kunnen dan een andere patiënt inplannen.

Er is met mij een datum afgesproken voor een operatie maar ik wil dit niet laten doorgaan, wie moet ik dat laten weten?

U kunt een operatie niet zomaar afbellen. Als er een dringende reden is dat u de operatie wilt afzeggen, moet u hierover zo spoedig mogelijk overleggen met de secretaresse van de polikliniek Urologie, (073) 553 31 69.

Hoe maak ik een afspraak voor een sterilisatie?

U kunt u via dit aanmeldformulier  aanmelden voor een sterilisatie. Als u het formulier invult en verstuurd, krijgt u via de e-mail een afspraakdatum voor de ingreep. Als de datum die wij voorstellen u niet goed uitkomt, kunt u hierover contact opnemen met de polikliniek Urologie. In overleg met u plannen we dan een nieuwe afspraak. 

Ik wil een second opinion van een andere specialist. Kan ik een doorverwijzing van de arts krijgen?

Als u via de uroloog wordt doorverwezen naar een andere arts of kliniek, regelt de uroloog uw doorverwijzing. Wanneer u op eigen verzoek een second opinion aanvraagt bij een andere ziekenhuis/zorginstelling, moet u zelf voor een nieuwe verwijsbrief zorgen via uw huisarts.

Kan ik mijn afspraak op de polikliniek vervroegen?

Wanneer u dusdanige (pijn)klachten heeft dat u de gemaakte afspraak wilt vervroegen, dan kan dit alleen via de huisarts. De huisarts bepaalt of het nodig is dat u eerder gezien wordt door de specialist.

Heeft u pijnklachten na een operatie door de uroloog? Dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de polikliniek Urologie voor het vervroegen van de eerste controleafspraak na uw operatie. De uroloog beoordeelt of een eerdere afspraak zinvol is.

Kan ik een afspraak maken voor een telefonisch consult bij de uroloog?

De urologen houden in principe geen telefonische spreekuren. Een telefonische afspraak is alleen mogelijk wanneer de uroloog dit met u afspreekt.

Ik ben een aantal weken geleden bij de uroloog geweest en ik heb een scan gehad. Hoe en wanneer krijg ik de uitslag?

U krijgt een afspraak voor de uitslag voor ongeveer 1 week na de scan. Heeft u geen afspraak gekregen, neemt u dan contact op met de polikliniek om een afspraak te maken.  

Bloed in de urine

Wat doe ik als ik bloed in mijn urine zie?

U gaat naar de huisarts en die beoordeelt of u een verwijzing nodig heeft voor de uroloog. Als de verwijzing bij de polikliniek Urologie binnenkomt, krijgt u binnen 10 dagen een oproep voor een afspraak bij de uroloog. Deze zal bij de afspraak zo nodig direct in uw blaas kijken.

Bent u reeds onder behandeling bij de uroloog, dan moet u de polikliniek bellen om uw afspraak te vervroegen.

Ik ben onlangs geopereerd aan mijn prostaat (TURP operatie). Kan het kwaad dat ik nog steeds bloed in mijn urine heb?

Na een ingreep kan het altijd voorkomen dat er bloed in de urine zit. Dit kan enkele weken voorkomen. Ons advies is om goed te drinken.

MRI-onderzoek

Wordt een MRI-onderzoek vergoed?

Wanneer een MRI-onderzoek wordt aangevraagd door de uroloog bij de afdeling Radiologie in het Jeroen Bosch Ziekenhuis wordt deze vergoed.

Wanneer een MRI-onderzoek wordt uitgevoerd in een diagnostisch centrum of elders, zonder doorverwijzing door de uroloog, wordt het onderzoek mogelijk niet vergoed. De kosten van het onderzoek kunnen dan bij uzelf in rekening worden gebracht door de zorgverzekeraar. Wij adviseren u voordat u een afspraak maakt voor het MRI-onderzoek contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. 

Uw medische/persoonlijke gegevens en kosten van de behandeling

Ik wil graag een kopie van mijn medische gegevens/dossier. Hoe kom ik hier aan?

Voor het maken van een kopie van uw medische gegevens hebben wij uw schriftelijke toestemming nodig. Hiervoor vult u het aanvraagformulier  in. U stuurt het ingevulde formulier en een kopie van uw (geldige) legitimatiebewijs op naar Jeroen Bosch Ziekenhuis, t.a.v. Polikliniek Urologie, Postbus 90153, 5223 GZ  's-Hertogenbosch. Wij nemen uw aanvraag dan zo snel mogelijk in behandeling. 

Er zijn röntgenfoto’s gemaakt en deze wil ik graag opvragen. Hoe doe ik dit?

Als u een dvd wilt met daarop uw röntgenfoto’s en scans, kunt u deze opvragen. Op de pagina 'Inzage of kopie medische gegevens'  vindt u een aanvraagformulier dat u hiervoor kunt gebruiken. 

Mijn persoonlijke gegevens zijn veranderd, waar moet ik dit wijzigen?

Let er altijd goed op dat uw persoonlijke gegevens die bij ons bekend zijn, kloppen. Denk hierbij aan uw adresgegevens, telefoonnummer, huisarts en zorgverzekeraar. Als uw persoonlijke gegevens veranderd zijn, is het belangrijk dit zo spoedig mogelijk door te geven. Doet u dit in ieder geval voorafgaand aan de volgende afspraak. U kunt wijzigingen online doorgeven of bij de balie van de afdeling Patiëntenregistratie (op de Boulevard).

Code URO-705
Laatste revisie: 16 augustus 2023 - 10:57